Toyota helpt milieu met hybride

In een streven het effect van broeikasgas CO2 te beperken besloot de Europese auto-industrie enkele jaren geleden in een vrijwillig convenant de gemiddelde CO2-uitstoot van auto's in 2008 tot 140 gr/km te reduceren. Voor 2012 gaat men zelfs een stapje verder, tot 120 gr/km. Maar insiders betwijfelen of dat doel wel gehaald zal worden. Met name de Duitse merken hebben de laatste tijd vooral grote, zware en daardoor energie slurpende auto's gelanceerd, zoals de Volkswagen Phaeton limousine, de Porsche Cayenne, BMW X5 en Mercedes-Benz S-klasse. Die hebben een CO2 uitstoot van vaak meer dan 300 gr/km.

Toyota richt zich echter strategisch op het halen van die doelstelling van 2008, en wil die zelfs verbeteren. ,,Wij streven ernaar om tegen die tijd de gemiddelde CO2-uitstoot van al onze in Europa verkochte auto's tot minder dan 140 gr/km terug te dringen'', zei Hiroyuki Watanabe, senior managing director van Toyota, bij de presentatie van de nieuwe Toyota Prius hybride auto. Bij een hybride auto werken twee aandrijfsystemen – een benzinemotor en een elektromotor – samen, waardoor de uitlaatgasverontreiniging inclusief de CO2-uitstoot wordt teruggedrongen. Zo stopt de benzinemotor bij stilstand voor een stoplicht, rijdt de auto eerst op elektrische tractie weg, en laadt de benzinemotor op kruissnelheid tevens de accu's bij. Zelfs de vertragingsenergie tijdens remmen wordt teruggewonnen en omgezet in elektrische energie.

Het op dit moment gevoerde Prius-model heeft dankzij die technologie een CO2-uitstoot van 120 gr/km, het nieuwe model nog maar 100 gr/km, ondanks betere prestaties en grotere afmetingen. Acceptatie van deze nieuwe technologie is nog aarzelend, volgens Toyota onder andere als gevolg van een verwarrend belastingklimaat in Europa. In Nederland is een hybride auto vrijgesteld van BPM, en in Engeland is de bijtelling van een auto van de zaak, die weinig CO2-uitstoot, minder hoog. Maar voor andere landen gelden soms fiscale hindernissen. Toyota gaat bij de EU nu lobbyen voor universele belasting voordelen voor extreem schone auto's.