Resultaat Unilever lager dan verwacht

Het Nederlands-Britse Unilever (voeding, wasmiddelen, persoonlijke verzorging) heeft in het eerste kwartaal de nettowinst zien stijgen met twee procent. Beleggers hebben vanmorgen teleurgesteld gereageerd, vooral op de tegenvallende resultaten bij de topmerken van Unilever.

Unilever, dat na Nestlé en Kraft de derde voedingsfabrikant in de wereld is, maakte vanmorgen bekend dat de winst over de eerste drie maanden van dit jaar 865 miljoen euro bedroeg, twee procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. De fabrikant van merken als Knorr, Ola, Omo en Dove had in maart veel last van de oorlog in Irak, die veel consumenten in Noord-Amerika thuis bij de tv hield. ,,Korte-termijnontwikkelingen in de marktomstandigheden'', zeiden de bestuursvoorzitters Burgmans en FitzGerald vanmorgen in een toelichting. Unilever heeft last gehad van het lastige economische klimaat en het feit dat pasen dit jaar laat viel.

Burgmans en FitzGerald blijven echter vol vertrouwen voor de toekomst, vooral door het reorganisatieprogramma De weg naar Groei. In het kader daarvan snoeit Unilever al drie jaar drastisch in zijn arsenaal aan merken met de bedoeling er 400 over te houden. Deze topmerken krijgen daardoor een groter reclamebudget en kunnen meer winst genereren. Het afstoten van merken en fabrieken heeft het eerste kwartaal wel geleid tot een daling van de omzet met 4 procent tot 11,12 miljard euro.

Wat voor beleggers echter zwaarder woog is dat de winstgroei van de 400 topmerken slechts 3 procent bedroeg, terwijl de omzet bij voeding – die de helft van Unilever uitmaakt – gelijk bleef. Op de Amsterdamse effectenbeurs daalde de koers van het aandeel Unilever vanmorgen met ruim 8 procent en stond rondom het middaguur bijna 7 procent lager op 52,60 euro. ,,De start van het jaar was qua verkopen trager dan verwacht'', erkenden Burgmans en FitzGerald, die de vooruitzichten voor 2003 handhaven. Producten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging lieten wel een behoorlijke groei zien.

Eenmalige posten meegerekend steeg de winst met 57 procent tot 670 miljoen euro, vooral door de verkoop van bedrijfsonderdelen die voortvloeit uit de concentratie op topmerken. Doordat de herstructurering bijna is voltooid is Unilever minder geld kwijt aan De weg naar groei. Unilever stortte in de eerste drie maanden van dit jaar 48 miljoen euro in zijn pensioenfonds. In het eerste kwartaal van 2002 onttrok het bedrijf nog 27 miljoen euro aan dit fonds.