Nieuwe Saab in Japan gemaakt

Er komt een nieuwe kleine Saab, de 9-2. Maar die zal niet langer het predikaat Zweeds kunnen dragen. General Motors, het moederconcern van het financieel noodlijdende Saab, besloot dat een derde model noodzakelijk was om de verkoopdoelstelling van meer dan 200.000 Saabs per jaar te kunnen realiseren. Binnen de concernfilosofie zijn de Saab 9-3 en 9-5 in technisch opzicht al gebaseerd op het platform van de Opel Vectra. Het zou dus logisch zijn als voor een kleiner model Saab de Opel Astra als basis werd gekozen. Om Saabs specifieke identiteit niet te veel te associëren met Opel besloot GM echter dat de onderstel- en aandrijftechniek van de Japanse Subaru Impreza beter bij het sportieve karakter van het Zweedse merk zou passen. Subaru is voor 20 procent eigendom van GM. De toekomstige Saab 9-2 krijgt daarom net als de Subaru een viercilinder boxermotor (met of zonder turbo) en vierwielaandrijving. Het carrosseriedesign zal echter zonder compromissen op de tekentafels van Saab in Zweden worden getekend, door de Duitser Karl Mauer. Het zal liefhebbers van het merk niettemin pijn doen dat de 9-2 in Japan, in de Subaru-fabrieken geproduceerd gaat worden. Vooralsnog is de 9-2, die in 2004 wordt gelanceerd, alleen bestemd voor de Amerikaanse markt.