Voorkeur Beeldende Kunst

Boris Mikhailov

De fotografiegeschiedenis van Rusland is een vervalsing van de werkelijkheid, aldus de kunstenaar Boris Mikhailov in het voorwoord van zijn fotoboek Case History (1999). Foto's van de hongersnood in de Oekraïne in de jaren dertig, toen miljoenen mensen stierven ontbreken, evenals oorlogsfoto's die het moreel van het Sovjetvolk zouden ondermijnen.

Mikhailov (geboren in 1938) is vastbesloten niet nogmaals delen van de geschiedenis te laten uitwissen. De foto's in de Hallen in Haarlem zijn verbijsterend. Mikhailov documenteert het verval en het einde van het socialisme in Rusland. Door de opkomst van het kapitalisme raakten velen dakloos en aan de alcohol en de drugs. Mikhailov fotografeerde de zwervers in zijn woonplaats Charkov in de Oekraïne. Mikhailov maakte opnamen van mensen op de rand van de dood een aantal is kort na de fotosessies overleden – in een staat van paniek en totale angst. Hij fotografeerde hen met liefdevolle blik, hij streelt ze met zijn camera, hij is bereid om alles te zien en te accepteren. Maar dit redt hen niet.

De foto's maken de meeste indruk wanneer zij zonder lijst aan de wand zijn geprikt. Zodra er glas voor zit, ontstaat een afstand tussen de kijker en het beeld en wordt de foto tot melodramatisch kunstobject.

Je zoekt in de beelden naar een laatste restje waardigheid, zodat de beelden beter te verdragen zijn, maar dat is er niet. Als je, zoals Mikhailov, de wanhoop en het verval van de mens wilt laten zien, dan is deze radicaliteit de enige manier.

Boris Mikhailov: Case History. Tentoonstelling in De Hallen, Grote Markt 16, Haarlem. T/m 9 juni. Diza 11-17u, zo 12-17u.

Robert Wevers

Robert Wevers (Hengelo, 1963) werkte jaren als schilder, maar stapte over op de fotografie. Op Wevers' eerste solotentoonstelling in Deventer, lijken zijn vroege foto's wat geforceerd, maar hij is een snelle leerling. Hoogtepunt is Pruim, een recent werk. Aan een pruimentak met dikke bladeren hangen twee blauw-paarse vruchten. De ene rot en verschrompeld, de andere aangevreten door vogels. Het oranje gele vruchtvlees lijkt van binnenuit prachtig licht te geven.

Robert Wevers. Bergkerk, Bergkerkplein 1, Deventer. Di t/m zo 11-17u. T/m 9 juni. Inl 0572-391434.

Woody van Amen

Woody van Amen (1936) raakte begin jaren '60 in de ban van de pop art. Hij experimenteerde erop los met het toen nieuwe perspex, aluminium, neonbalken en zelfs met 20.000 kilo zware ijsblokken die hij smolt tot grillige vormen. Van Amens werk wordt in Nijmegen getoond samen met dat van tijdgenoten. Recent werk van van Amen ook in Rotterdam.

Woody van Amen. Van pop art tot nieuwe romantiek t/m 22 juni in Museum Het Valkhof, Kelfkensbos 59, Nijmegen. Inside outside, upside downside: Woody van Amen & Global Dimensions t/m 22 juni in het Chabot Museum, Museumpark 11, R'dam.

Emil Nolde

De grote Emil Noldepresentatie in het Haags Gemeentemuseum concentreert zich op Nolde's vroege periode, tussen 1905 en 1913, toen de schilder als pionier van het expressionisme werd beschouwd. Uit die tijd hangen er bijna abstracte zee- en havengezichten, kleurige tuinen, portretten, landschappen en bijbelse taferelen. Geconfronteerd met schilderijen en prenten van tijdgenoten als o.a. Munch en Ensor levert dat een mooie expositie op.

Emil Nolde. Pionier van het Expressionisme t/m 1 juni in het Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17u.

En verder

Adriaen Coorte, Meester van de monumentale eenvoud t/m 1 juni. Centraal Museum, Nicolaaskerkhof 10, Utrecht. Di t/m zo 11-17u.

Kunst uit de Kaap; Hollandse en Vlaamse meesterwerken t/m 15 juni in het Bonnefanten Museum, Av Ceramique 250, Maastricht. Di-zo 11-17u;

Poppen, maskers en zelfportretten: Wouter van Riessen t/m 11 mei in het Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17u;

New Works van Hans van Bentem t/m 11 mei in Princessehof, Gr Kerkstraat 11, Leeuwarden. Di t/m zo 11-17u.