`Roestrijden' mogelijke oorzaak ontsporing trein

Roestrijden' is mogelijke de oorzaak van de ontsporing van een goederentrein in Apeldoorn, in de nacht van dinsdag op woensdag. Dat heeft railvervoerder Railion vandaag gemeld. Treinen worden regelmatig een klein stukje omgeleid om ze over sporen te laten rijden die niet zo vaak gebruikt worden.

Op deze manier wordt het roest van de sporen geschraapt. Omdat dit het beste lukt met zware treinen, worden hier vooral goederentreinen voor gebruikt. Volgens een woordvoerder van Railion kán het roestrijden iets te maken hebben met de ontsporing. ,,De trein is door bochten en wissels geleid en dat kan met het ongeval te maken hebben. We kijken voor de oorzaak naar alles wat afwijkt van een normale rit'', aldus de zegsman. Railon onderzoekt ook of de ontsporing veroorzaakt kan zijn door een technische storing. De trein reed volgens Railion niet te hard omdat op het betreffende baanvak de snelheid van de trein begrensd was. Het ontspoorde transport bestond uit 21 wagons, geladen met gewalst staal, waarvan er elf uit de rails zijn gelopen en enkele gekanteld naast het spoor terechtkwamen. Het spoor, een wissel en een gedeelte van de bovenleiding van het zijspoor waar het ongeval gebeurde zijn vernield. De trein ontspoorde op het emplacement van Apeldoorn, enkele honderden meters voor het NS-station. Het transport was onderweg van Beverwijk naar staalverwerkende industrie in Salzgitter in Duitsland.