Niederrhein: hangaar als aankomsthal

Vanochtend is burgervliegveld Niederrhein, bij het Duitse Weeze net over de grens bij het Noord-Limburgse Bergen, geopend. Het eerste toestel (van maatschappij Ryanair) vloog naar Londen, met aan boord de Nederlander Hans van de Lande, directeur van Ridderhaven uit Ridderkerk. Vanavond stijgen nog twee vliegtuigen op, eveneens met bestemming Engeland.

Zakenman Van de Lande begon in 1958 zijn loopbaan als koopvaardijofficier bij de HAL, waar hij in 1972 ladinginspecteur werd. Twee jaar later zette hij met twee collega-stuurlieden een eigen bedrijf op: Offshore international. In 1994 werd hij gekozen tot Rotterdamse Havenman van het jaar. Van de Lande kocht twee jaar geleden het vliegveld Niederrhein volgens eigen zeggen voor circa 33 miljoen gulden gulden van de Duitse gemeenten Weeze en Kleef. Hij wil van de voormalige NAVO-vliegbasis Laarbruch een regionaal vliegveld maken, te beginnen met 400.000 passagiers per jaar.

Van de Lande kondigde eerder aan ,,als eerste aanzet'' 25 à 50 miljoen gulden te investeren, maar wie Niederrhein beziet ontdekt dat dat nog niet is gebeurd. De oud-vliegbasis, in 1999 verlaten door drieduizend Britten (militairen en hun gezinnen) oogt nog uiterst sober. Een hangaar fungeert als geïmproviseerde aankomst- en vertrekhal. Aan een nieuwe hal wordt nog gewerkt.

Voorlopig vliegt Ryanair driemaal daags. Tot op dit moment zijn 25.000 tickets verkocht. De gemeenten Weeze en Kleef, alsmede de regio, zijn blij met Niederrhein, dat op den duur ,,enige duizenden banen'' zal opleveren. De Nederlandse gemeente Bergen, Limburgse en Duitse actiegroepen, maken nog steeds bezwaar tegen de opening van Niederrhein, wegens de geluidsoverlast. Bergen spande vorige maand een spoedprocedure aan om het aantal vluchten vanaf de nieuwe luchthaven te beperken.