Is Cartier-Bresson kunstenaar?

De vraag of fotografie tot kunst gerekend moet worden, lijkt de kern van een ruzie tussen het Parijse Centre Pompidou en de echtgenote van de wereldberoemde Franse fotograaf Henri Cartier-Bresson. Aanleiding is een grote overzichtstentoonstelling van het werk van `HCB' die eergisteren openging in de Bibliothèque Nationale François Mitterrand. Critici achten de expositieruimte van de bibliotheek niet de meest geschikte plaats voor het 350 foto's tellende overzicht en wijzen erop dat een kunstenaar van het formaat van Cartier-Bresson meer op zijn plaats zou zijn in het Centre Pompidou, het meest vooraanstaande museum voor hedendaagse kunst.

Door de kritiek is een ruzie tussen Martine Franck, de echtgenote van de inmiddels 95-jarige fotograaf, en het Centre Pompidou naar buiten gekomen. Franck en de samensteller van de tentoonstelling Robert Delpire verwijten het museum slechts ,,een gat in het programma'' te hebben willen vullen met een overzicht van HCB's werk. Het Centre Pompidou weerspreekt de beschuldigingen en stelt dat de bemoeienis van de `omgeving' van Cartier-Bresson te groot was om een wetenschappelijk verantwoorde presentatie te kunnen garanderen. Het wilde een eigen conservator inzetten en niet gebruik maken van Delpires diensten. Die heeft nu in de Bibliothèque gekozen voor een omstreden, niet-chronologische presentatie.

Principiëler is het verwijt aan het Centre Pompidou dat het HCB's werk nooit als kunst beschouwd zou hebben. Dat is in overeenstemming met de visie van de fotograaf zelf, die zich altijd als `reporter' heeft geafficheerd. Delpire voegde daaraan toe: ,,Het onderscheid tussen de kunstenaar en de reporter is waanzin.''