`Fresco's van Goya in Prado zijn vervalsing'

De veertien `negros' van Goya, de `zwarte' fresco's in het Prado in Madrid, zijn niet door de meester zelf geschilderd. Dat zegt kunsthistoricus Juan Jose Junquera in zijn biografie over Goya.

Junquera, die werkt aan de Complutense Universiteit in Madrid, baseert zijn stelling op archiefonderzoek in Spanje en Frankrijk. ,,Het is niet zeker wie de negros heeft geschilderd'', zei hij gisteren tegen de Britse krant The Independent. ,,Misschien zijn ze van Goya's zoon Javier, een getalenteerd amateurschilder. Maar ik weet zeker dat ze niet van Goya zijn.''

Francisco de Goya y Lucientes (1746-1828) bracht zijn `zwarte schilderijen' oorspronkelijk aan op de muren van de begane grond en de eerste etage van La Quinta del Sordo, een geïsoleerd landhuis aan de Manzanares dat hij in 1819 betrok. Het zijn angstaanjagende, donkere werken vol horror en geweld, die talloze malen zijn gereproduceerd en die worden geïnterpreteerd als de sombere reflecties van een oude, gedesillusioneerde man.

In 1823 liet Goya La Quinta del Sordo na aan zijn kleinzoon Mariano, die het in 1859 verkocht. De fresco's werden in 1878 verwijderd door een Franse baron en kwamen via Parijs in het Prado terecht. Volgens Junquera heeft Mariano, ,,een bedrieger en een verkwister'', in 1859 bij wijze van verkooptruc gezegd dat de muren van het huis door zijn beroemde grootvader beschilderd waren. Dat kan niet, aldus de biograaf: tijdens Goya's leven had het huis alleen een begane grond. Een inventaris uit 1830 maakt geen melding van een bovenetage, en ook niet van muurschilderingen. De werken ,,lijken ook te veel op Goya's'', zegt Junquera: ,,Goya herhaalde zichzelf nooit. Dit zijn berekenende werken van een minder goede kunstenaar.'' Dat zou zoon Javier kunnen zijn, een ,,verwaande nouveau riche die het werk van zijn vader door en door kende''.

In een reactie deed het Prado de beweringen gisteren af als ,,onvolledig en onovertuigend''. Het museum zegt over tegenbewijzen te beschikken. Goya's negros zijn een van de grote publiekstrekkers van het Prado. Junquera's boek verschijnt binnenkort bij de Britse uitgeverij Scala. Gisteren verscheen een voorpublicatie in het kunsttijdschrift Descubrir el Arte.