Grootschalige fraude onder studenten

Het bestuur van Fontys Hogescholen is een fraude onder studenten op het spoor gekomen ter grootte van 80.000 tot 120.000 euro. Tegen 133 hbo-studenten in Tilburg, Eindhoven en Venlo is proces-verbaal opgemaakt.

Dat blijkt uit een vertrouwelijk rapport van de hogeschool. De studenten fraudeerden met betaalpasjes, die sinds drie jaar in gebruik zijn. In de meeste gevallen hebben zij de fraude zelf opgebiecht, soms zijn zij aangegeven door medestudenten. Met de betaalpasjes kunnen zij afrekenen in de bibliotheek, kantine en boekwinkels. Ook kunnen zij ermee kopiëren. De studenten konden zelf gegevens op de pasjes wijzigen, zoals het saldo tot maximaal honderd euro of adresgegevens.

Volgens het rapport is de afgelopen drie jaar handel ontstaan in vervalste pasjes. Studenten die de software hadden om de gegevens te wijzigen verkochten de pasjes door aan andere studenten.

Bestuurslid René van Elderen van de hogeschool zegt dat de studenten die betrapt zijn op gebruik van valse pasjes het daarmee gemoeide bedrag moeten terugbetalen. De hogeschool verwacht niettemin dat de schade zeker 50.000 euro zal bedragen, omdat niet alle bedragen te achterhalen zijn. Van Elderen is er bovendien niet van overtuigd dat het bij 133 studenten blijft. ,,Mogelijk treffen we nog meer misbruik aan bij vervolgcontroles.''

De eerste signalen van fraude kwamen een jaar geleden, toen een paar studenten het bestuur van de hogeschool tipten over mogelijkheden van misbruik met de betaalpasjes. Pas nadat een student informatica liet zien dat de software die bij het pasje hoort eenvoudig te manipuleren is, besloot het college van bestuur onderzoek in te stellen.

Daaruit bleek dat mogelijk veertig studenten fraudeerden met de pasjes. In februari formeerde het college van bestuur hierop een team van een extern beveiligingsbedrijf en eigen medewerkers, die de fraude diepgaand moesten onderzoeken. Alle studenten kregen bovendien een brief waarin stond dat zij niet zouden worden vervolgd als zij het misbruik zelf zouden opbiechten. De werkgroep is deze week met een interne eindrapportage gekomen.

Volgens bestuurslid Van Elderen heeft het te lang geduurd voordat het lek boven was. Afgelopen winter nam de fraude enorme vormen aan, maar door een telfout in de administratie kwam het verschil op de balans niet direct aan het licht.

Bovendien waren er al vanaf het begin medewerkers die erop wezen dat misbruik gemaakt werd met de pasjes. ,,De kantinedames klaagden er al langer over dat studenten regelmatig met onbruikbare pasjes aan de kassa kwamen. Nu weten we dat dat in veel gevallen ging om pasjes die te hoog waren opgewaardeerd.'' De hogeschool voert binnenkort een andere chippas in die minder fraudegevoelig is.