Groningse absurditeiten

Voor een roadmovie is een beetje leeg landschap, waar enige afstand te overbruggen valt, een noodzakelijke voorwaarde, Geen wonder dus dat er weinig Nederlandse roadmovies bestaan, en dat Oost-Groningen een relatief geschikte locatie vormt. Du, geregisseerd door de in die contreien opgegroeide Saskia Diesing en geschreven door Manon Mulckhuyse, beschrijft absurde lotgevallen van drie duo's tussen Beerta en Delfzijl. Elk van de drie koppels vertelt ons iets over de opvatting van Nederlanders over een vreemde cultuur. Een invalide lijder aan nihilistische wanen lift mee in een motor met zijspan, bestuurd door een suïcidale Duitse militair. Geen echte Duitser hoor, verzekert de lifter een garagehouder die weigert diens band te repareren.

,,Ich weiss nicht wie es geht wo Sie her kommen, aber bei uns setzen die Stärkeren sich für die Schwächeren ein'', krijgt de Duitser te horen van een kolossale politieagente, Zij surveilleert samen met een Elvis-imitator, die zo veel Amerikaanse politieseries gezien heeft, dat hij in die trant is gaan lopen en praten. Ten slotte is er het duo van de ambulancechauffeur en de stagiaire met hoofddoekje, die kibbelen over allochtonen versus ambitieloze Nederlanders. Frank Lammers is in de rol van de naar een ontsnapte patiënt zoekende ziekenbroeder (de Duitser of de invalide?) de enige acteur die ik al kende, maar ook alle andere onbekenden zijn uitstekend in dit lowbudget kleinood in de VPRO-serie De nieuwe Lola's.

Boris Saran en Misja van Baaijen, als het duo op de motorfiets, speelden al eerder in sketches van Diesing en Mulckhuyse, die deel uitmaakten van het VPRO-programma Waskracht. Het is te merken dat ze ervaring hebben op de korte baan, maar dit iets langere formaat gaat ze ook goed af, mede door het opvallende camerawerk van Hans Bouma. Weer blijkt regionale cinema (van de Friese films van Pieter Verhoeff tot Wilde mossels of Van God los) een van de sterkste troefkaarten van de Nederlandse filmcultuur. De polders achter Finsterwolde, de dijk bij Termunterzijl, de haat-liefdeverhouding tot het Duitse achterland, het zit allemaal voortreffelijk onder en achter de heldere beelden en geestige dialogen. Alleen het existentialistische gezeur over zelfmoord in de laatste minuten had wel wat scherper geformuleerd mogen worden.

De nieuwe Lola's: Du (Saskia Diesing, 2002, Nederland), VPRO, Ned.3, 21.05-22.00u.