Producer uit de schaduw

Wie is toch dat guitige ventje dat steeds opduikt naast grote sterren als Jay-Z, Justin Timberlake en Snoop Doggy Dogg? Zat hij ook al niet in de clips van N.E.R.D.?

Klopt, het is Pharrell Williams, die samen met Chad Hugo het productieduo The Neptunes vormt. En als ze voor zichzelf platen maken heten ze N.E.R.D., dat clipgeschiedenis schreef met het hitsige filmpje bij `Lapdance'. The Neptunes maken grof geld met even avontuurlijke als hitgevoelige hiphop- en r&b-producties voor allerlei groten, tot en met Kelis, Mary J. Blige en Britney Spears.

Hugo, die van Aziatische afkomst is, opereert liefst op de achtergrond. Ook tijdens de tournees van N.E.R.D. blijft hij in de schoot van zijn gezin en de schaduw van de studio, terwijl vrolijke vrijgezel Williams de wereld rondreist en de show steelt in de clips. Ook in die van anderen en daarmee gaat hij weer een stap verder in het profileren van zichzelf dan verreweg de meeste producerende vakgenoten. Want hoewel hiphop en r&b typische producersgenres zijn, blijft deze beroepsgroep als regel achter de schermen. Al wil Dr. Dre nog wel eens opduiken aan de zijde van zijn protégés Eminem en Mary J. Blige.

Williams trekt niet alleen zijn mond open op sommige van zijn producties, hij speelt ook een prominente rol in de bijbehorende clips. Bij de in-blanke Justin Timberlake was hij een van de zwarten die de doorgaans strikte kleurenscheiding in zulke clips doorbraken. Voor `Beautiful' trok hij met tijdelijke broodheer Snoop Doggy Dogg naar Brazilië, maar ondanks de verandering van locatie komen alle clichés van clips in dit genre naar voren. Veel strandscènes derhalve, inclusief fraaie, schaarsgeklede dames in koffietinten met variabele hoeveelheden melk. Alleen jammer dat de zon amper wou schijnen tijdens de draaiperiode.

Leuker, want ondermijnender, is de clip bij `Excuse Me Miss' van Jay-Z. Ook hier worden alle blikken met clichés opengerukt, tot in het extreme toe. Jay-Z is een van de allergrootste hiphopsterren en dat wil hij weten ook, getuige de bijkans immense hoeveelheden vrouwelijk schoon en vertoon van materiële welvaart. Als hij met zijn laatste verovering in een privéjet op een vliegveld landt, staan daar niet minder dan zeven peperdure auto's klaar, elk voorzien van een nummerbord met een dag van de week. De dame in kwestie krijgt alle zeven sleutels cadeau. Maar het helpt hem niet als blijkt dat hij de naam van het meisje niet meer weet, dan is ze weg en mag hij zijn prijzige sleutelbos houden. Rijkdom en roem zeggen in zulke penibele situaties ook weinig, willen Jay-Z en Williams maar zeggen. Ter compensatie van dat ongemak hebben ze overigens een nummer opgenomen dat doodgewoon en goudeerlijk `Fuck All Nite' heet.