GroenLinks wil meeste regionale vliegvelden dicht

GroenLinks wil dat de regionale vliegvelden Eindhoven Airport en Rotterdam Airport alsmede Eelde en Twente uiterlijk in 2010 sluiten. Ook moeten nagenoeg alle vliegveldjes voor sportvliegtuigen verdwijnen.

Dat staat in een plan dat partijleider Halsema en Tweede-Kamerlid Duyvendak vanmorgen hebben gepresenteerd in de hal van vliegveld Lelystad. Volgens GroenLinks is het evenwicht tussen de voor- en nadelen van de luchtvaart in Nederland ,,zoek''. De partij wil voorkomen ,,dat heel Nederland onder de rook van intensief gebruikte vliegvelden komt''. Demissionair staatssecretaris Schultz (Verkeer) voelt niets voor deze plannen.

Om de groei van de luchtvaart een halt toe te roepen, pleit GroenLinks voor de invoering van BTW op vliegtickets, het heffen van accijns op kerosine en heffingen om vervuiling op reizigers en luchtvaart te verhalen. Ook wil GroenLinks regionale vluchten verbieden tussen elf uur 's avonds en zeven uur 's ochtends. Binnenlandse passagiersvluchten zouden verboden moeten worden en boven stiltegebieden mag niet lager gevlogen worden dan 450 meter.

Vliegveld Eelde moet de status krijgen van vliegveld voor kleine luchtvaart, Twente zal zich moeten beperken tot militair vliegveld. Eindhoven ligt volgens GroenLinks te dicht bij Schiphol om eigen bestaansrecht te hebben en Rotterdam kan dicht zodra de hogesnelheidslijn in gebruik is.

Maastricht-Aachen Airport heeft volgens de partij wel bestaansrecht. Lelystad mag van GroenLinks open blijven als vliegveld ,,met een functie voor de niet-mainportgebonden vluchten''. Dit betekent vluchten met kleinere vliegtuigen en vrachtvliegtuigen en de kleine luchtvaart. Het openhouden van meerdere internationale vliegvelden ,,is niet nodig gezien de korte afstanden en niet wenselijk gezien de overlast en vervuiling''.

GroenLinks wil verder bijna alle kleine vliegvelden sluiten, namelijk Ameland, Drachten, Hilversum, Hoogeveen, Midden-Zeeland, Noordoostpolder, Oostwold, Seppe, Texel en Teuge. ,,Privé-vliegen mag niet uitgroeien tot een hobby voor wie wil'', aldus de partij. Budel en Eelde mogen wel openblijven, speciaal voor les- en landbouwvluchten.

Staatssecretaris Schultz (Verkeer, VVD) vreest dat er duizenden banen op de tocht komen te staan als er veel vliegvelden dichtgaan. Schultz werkt overigens aan nieuw beleid, waarin de verantwoordelijkheid voor de toekomst van de luchthavens in handen van de provincies komt te liggen.