`Ik verdien er veel aan'

Als er oorlog komt, gaat Bavaria er miljoenen aan verdienen met alcoholvrij bier. Topman Peter Swinkels: ,,Ik wil liever niet winst maken met oorlog. Dat geeft natuurlijk geen fijn gevoel.''

,,Je zult er maar liggen als jonge jongen, in de woestijn, ver weg van huis. Als het er echt heet wordt, moet je tien, twaalf liter drinken op een dag. Veel water dus. Dan heb je aan het einde van de dag wel zin in een lekker alcoholvrij biertje van ons.

,,We hebben in de eerste Golfoorlog ongeveer 60 miljoen blikjes alcoholvrij bier verkocht. Toen duidelijk werd dat er een oorlog zou komen, kwam ik via een kennis in contact met de cateringorganisatie van het Amerikaanse leger in Londen. Binnen 48 uur stonden de handtekeningen onder de contracten en konden we exclusief alcoholvrij bier leveren aan de troepen die waren gelegerd in het Midden-Oosten. Dat is het voordeel van een relatief klein familiedrijf dat we zijn. Je kunt snel reageren op nieuwe kansen.

,,We hebben er ook na de oorlog veel mee verdiend. Want ons bier raakte bekend in de regio, onder meer in Koeweit, Saoedi-Arabië, Oman, Dubai en Bahrein. In die jaren is onze omzet gegroeid tot 40 miljoen blikjes per jaar, terwijl we er vóór de oorlog helemaal niets verkochten.

,,Alcoholvrij bier is een geweldig grote markt. Ruim een miljard mensen in de wereld drinken uit geloofsovertuiging geen alcohol. Met de vorige Golfoorlog hebben we meteen een reputatie opgebouwd. De eerste klap is een daalder waard, want we zijn nu in het Midden-Oosten de grootste op het gebied van alcoholvrij bier. We krijgen wat concurrentie van Moussy, een Zwitsers bier. En in Turkije zijn we niet, omdat daar het nationale merk Efes heer en meester is. Dat heeft ook alcoholvrij bier.

,,Door de opbouw van de troepenmacht in het Midden-Oosten zien we de omzet de laatste tijd aantrekken. Als de oorlog een jaar duurt, met gemiddeld 400.000 soldaten, schat ik dat we er 20 à 30 miljoen blikjes extra gaan verkopen. Per blikje maken we 5 à 10 cent winst, nauwkeuriger wil ik niet zijn. Inderdaad: dan zou ik grofweg 2 miljoen euro winst maken door de oorlog met Irak.

Als de oorlog toch uitbreekt, hoop ik dat hij snel tot een goed einde komt. Ik wil liever niet winst maken met oorlog. Dat geeft natuurlijk geen fijn gevoel. Maar ja, het zijn besluiten van regeringen. Die kan ik niet beïnvloeden. Als ondernemer heb ik daar verder geen mening over. Van de andere kant vind ik ook: het zal je kind maar wezen, dat daar halfdroog in de woestijn ligt. Dat is niet niks, die omstandigheden. Die soldaten gun je toch een biertje? Nee, die hebben récht op een blikje bier!''