Concorde in problemen

Een Concorde van Air France verloor gisteren een stuk van zijn richtingsroer, maar landde veilig. Een Concorde van dezelfde maatschappij met motorproblemen maakte vorige week een noodlanding in Canada. De twee voorvallen in korte tijd hebben opnieuw de vraag doen rijzen hoe lang het verlieslijdende supersonische vliegtuig nog mee zal gaan.

British Airways (BA), naast Air France de enige andere maatschappij die met het toestel vliegt, kondigde eergisteren aan te overwegen de Concorde uit dienst te nemen. De reizigersaantallen zijn teruggelopen, de vluchten maken verlies. Ook de BA-Concordes hadden recentelijk problemen met richtingsroeren en motoren. Vorig jaar barstte een raam in een cabine.

BA bestudeert nu de vraag wanneer het toestel ,,met pensioen'' moet gaan. De vergunning loopt tot 2009. BA ontkent dat de helft van de Concorde-piloten en technisch personeel naar andere bedrijfsonderdelen wordt overgeplaatst. Volgens een woordvoerder blijft de Concorde vliegen ,,zolang het veilig en betrouwbaar is en commercieel zin heeft''. Analisten zeggen dat er juist op deze punten twijfel bestaat. Er is miljoenen geïnvesteerd in verbetering, maar sommige vluchten zitten maar half vol.

De totale Frans-Britse vloot van dertien Concordes stond ruim een jaar aan de grond sinds het neerstorten van een Concorde bij Parijs, in juli 2001, en kreeg in november 2002 zijn luchtwaardigheidsbewijs terug.