Voorkeur Beeldende Kunst

Otto van Rees

In zijn jonge jaren maakte de schilder Otto van Rees (1884-1957) een stormachtige ontwikkeling door. In 1904 ging hij in de leer bij Jan Toorop, die hem inwijdde in de kunst van het pointilleren. Later dat jaar vertrok hij naar Parijs en leerde hij Braque en Picasso kennen. De volgende zomer bracht hij met Kees Van Dongen door in het dorpje Fleury-en-Bière. Beiden schilderden daar, in grove pointille's, een reeks zinderende landschappen. Zoals nu in het Singer Museum te zien is, hoort dit werk tot het meest vitale dat Van Rees heeft gemaakt. Het schilderij Vier boeren op het veld (1905) is een mozaïek-achtige, bijna abstracte uitspatting van kleur. In de daarop volgende jaren maakte zijn dynamische schildertrant plaats voor een beheerster, meer lineaire stijl. Omstreeks 1910 is er weer een omslag in zijn werk: de gestaltes op zijn schilderijen worden steeds gestileerder. In de chronologisch ingerichte expositie is Van Ress' ontwikkeling goed te volgen, van zijn flitsende start tot het weifelende en ingehouden latere werk.

Otto van Rees. T/m 27/4 in: Singer Museum, Oude Drift 1, Laren, di-zo 11-17 u. Inl 035-5393939 of www.singerlaren.nl

Edwin Zwakman

Edwin Zwakman (1969) maakt kleurenopnames van dijken, kanalen, rijtjeshuizen en snelwegen die hij afdrukt op grote formaten. Op zijn foto's rijden treinen langs galerijflats met zonneschermen en zijn de ontbijttafels gedekt met pakken Appelsientje en Venz hagelslag. De beelden lijken te zijn geschoten in een willekeurige Nederlandse buitenwijk. In werkelijkheid is iedere stoeptegel, graspol of boom door Zwakman perfect op schaal nagebouwd in zijn fotostudio.

Edwin Zwakman t/m 3 mrt Stedelijk Museum Schiedam, Hoogstraat 112, Schiedam.

De Friese Nassau's

De dubbelexpositie in Princessehof en Fries Museum belicht de Friese wortels van de huidige Nassau's. In het Fries Museum wordt onder de titel Wapenbroeders en rivalen verhaald over de relatie tussen de dominante Oranjes uit Holland en hun minder adellijke achterneven uit Friesland. Het verhaal van Willem IV, die in de 18de eeuw stadhouder van alle gewesten wordt en daarmee de stijgende lijn voor de Friezen inzet, wordt in het Princessehof verteld.

De Friese Nassaus t/m 10 juni in het Fries Museum, Turfmarkt 11 en het Princessehof, Grote Kerkstraat 11, Leeuwarden. Di-zo 11-17u.

Edgar Fernhout

De expositie in het Gemeentemuseum Arnhem concentreert zich op Edgar Fernhouts neo-realistische periode, van begin jaren '30 tot net na de WO II.

Het meest verrassend zijn de portretten: strakke, strenge portretten en zelfportretten die doen denken aan het werk van tijdgenoten als Dick Ket, Willink, Pyke Koch en nu en dan ook de zachtere Jan Mankes. In het museum is ook een presentatie te zien van Ali Goubitz.

Edgar Fernhout, neo-realist t/m 9 maart Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Utrechtseweg 87, Arnhem. Di t/m vr 10-17u, za en zo 11-17u.

En verder

All about nothing, recente schilderijen van Ronald Zuurmond t/m 9 mrt in het Fries Museum, Turfmarkt 11, Leeuwarden. Di t/m zo 11-17u. Di t/m vr 10-17u, za en zo 11-17u; Fiona Tan: Akte 1, Film en videowerken t/m 11 mei in De Pont, Wilhelminapark 1, Tilburg. Di t/m zo 11-17u; Mondriaan: op weg naar abstractie t/m 20 april en Isaac Israëls en de mode t/m 9 maart in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag.

Di t/m zo 11-17u; Floris Verster t/m 2 maart in het Stedelijk Museum De Lakenhal, Oude Singel 32, Leiden. Di t/m vr 10-17u, za en zo 12-17u.