Sponsors voor Concertgebouw

Het Amsterdamse Concertgebouw presenteerde vanmorgen het nieuwe seizoen. Er komen steeds meer muziekliefhebbers en ook steeds meer sponsors.

Het Amsterdamse Concertgebouw, dat voor de omvangrijke eigen programmering sterk afhankelijk is van sponsors, lijkt immuun voor de economische malaise. Negen sponsors doen het volgende seizoen in ieder geval voorlopig niet meer mee. Maar voor dat probleem heeft Martijn Sanders, directeur van het Concertgebouw, een oplossing. ,,We hebben elf nieuwe sponsors geworven, waaronder ABN AMRO, de Rabobank, Reed Elsevier, Shell, TPG en Unilever. Dat brengt het totaal voor het komende seizoen op dertig. Het zojuist afgesloten sponsorcontract met het Kruidvat is zelfs een van de grootste uit de historie van het Concertgebouw.''

Van de 840 concerten die in het volgende seizoen plaatsvinden in het Amsterdamse Concertgebouw, organiseert het Concertgebouw er zelf 350. Dat zijn er tien meer dan in het huidige seizoen. Daarnaast zijn er nog gratis lunchconcerten en een aantal extra concerten met wereld- en jazzmuziek.

Sanders: ,,Voor de eigen programmering in de Grote en de Kleine Zaal wordt het Concertgebouw niet gesubsidieerd. Zeventig procent van onze inkomsten komt via de kassa, voor dertig procent zijn we afhankelijk van sponsors. Toch merken we hier weinig van recessie en malaise. We vestigen bezoekersrecords. Succes kleeft aan succes. En al is er verloop onder de sponsors die niet allemaal ongevoelig zijn voor de conjunctuur, we trekken ook weer nieuwe aan. Dat gebeurt soms via persoonlijke relaties, maar soms is er toeval in het spel. Zoals bij het Kruidvat, waarvan ik de president-directeur in een brainstormgroep ontmoette.''

Het Concertgebouw doet ook zeer gerichte moeite om sponsors binnen te halen. Het heeft in Jan Deiters een succesvolle directeur Fondsenwerving, die veel meer dan zijn eigen salaris binnenhaalt. Het Amsterdamse Concertgebouw, waarvan het interieur in een periode van tien jaar grondig wordt gerenoveerd, straalt niet alleen prestige uit, het is met 840.000 bezoekers per jaar ook de drukst bezochte concertzaal ter wereld. Dat populaire – voor de oorlog waren er `volksconcerten' – wil Sanders nog verder benadrukken met de familieconcerten op zondagmorgen voor een nieuw publiek. Kruidvat gaat helpen om daarvoor meer publiek te werven. Ook de serie Robeco Zomerconcerten, die in juli en augustus voor de vijftiende keer georganiseerd wordt, zorgt voor een breed publiek.

De sponsors brengen forse bedragen binnen. De sponsoring van één concert met naamsvermelding op het affiche kost twintig- tot vijftigduizend euro. De sponsor mag dan tegen de officiële kassaprijs maximaal driehonderd kaartjes kopen voor relaties en voor hen ontvangsten organiseren. Al naar gelang drankjes en hapjes kunnen de kosten voor de sponsor flink oplopen. Sanders: ,,Wat de sponsor hier per gast besteedt, ligt nog ver onder wat er bij Ajax gebeurt in een skybox in de Amsterdam Arena.''

Verder krijgt het Concertgebouw nog donaties waar geen tegenprestaties tegenover staan. Recent ontving het een aantal majeure bedragen, zoals de gift van Charlene de Carvalho, de dochter van de overleden bierbrouwer Freddy Heineken, die de nieuwe stoelen betaalt. Sanders doet over de hoogte van de donaties geen mededelingen, maar ze zijn zeer aanzienlijk. ,,De gift van de familie Heineken is de grootste privédonatie in de historie van het Concertgebouw'', vertelt hij. Ook krijgt het Concertgebouw steun van de SponsorBingo Loterij en de Van den Ende Foundation.

De programmering van het Concertgebouw is zeer gevarieerd, van wereldberoemde orkesten en solisten tot kinderconcerten, gesponsord door ING. Het aantal kinderconcerten is verviervoudigd. TPG, dat zich elders inzet voor hongerbestrijding in de Derde Wereld, sponsort concerten met wereldmuziek. Per jaar wordt het Concertgebouw bezocht door 60.000 kinderen en jongelui, via educatieprogramma`s, de CJP-kortingsregeling, de jeugdvereniging Entree en het systeem met `sprintplaatsen'.

Toch is het niet zo dat Sanders geen problemen heeft. ,,We functioneren onder de tucht van de markt. We hebben geen zekerheid op lange termijn, er is geen garantie op continuïteit. We hebben het voor het volgende seizoen weer gered, zonder onze artistieke principes geweld aan aan te doen. Maar de programmering en de financiering van de daarop volgende seizoenen blijft telkens een nieuwe uitdaging.''