Ryanair zet 400 man bij Buzz op straat

Budgetluchtvervoerder Ryanair ontslaat op 31 maart 400 van de 600 werknemers van Buzz, het bedrijf dat vorige maand van de KLM werd overgenomen. Ryanair overweegt zelfs Buzz in zijn geheel te sluiten.

De ontslagen vormen onderdeel van een groot saneringsplan van Buzz, waar Ryanair vandaag in een verklaring mee naar buiten kwam. Vanaf 1 april, de dag waarop de KLM zijn dochter overdraagt, worden alle Buzz-vluchten geschrapt, voor een maand of langer. Op de helft van de 24 bestemmingen op het Europese vasteland worden de vluchten ook niet meer hervat. Eerder deze maand schrapte Buzz zeven nieuwe routes vanaf het regionale Britse vliegveld Bournemouth. Ryanair halveert op de overgebleven routes de tarieven en brengt de vloot van Buzz terug van 12 naar 8 vliegtuigen (6 Boeing 737's en 2 Bae-146's). De directie van Ryanair legt de komende dagen de plannen voor aan haar staf en crediteuren. ,,Daarna wordt een besluit genomen over een herstart op 1 mei of algehele sluiting van Buzz'', aldus Ryanair.

Het Ierse Ryanair nam Buzz in januari voor 30 miljoen euro over van de KLM. Topman Michael O'Leary kondigde toen aan het routenet en vluchtenschema van Buzz ingrijpend te zullen veranderen om het te laten opgaan in dat van Ryanair.

Een woordvoerder van de KLM zei vandaag in een reactie het idee te hebben dat Ryanair bezig is de zwarte piet door te spelen. De KLM zou bij de verkoop niet af hebben geweten van de saneringsplannen. Tienduizenden passagiers die hebben geboekt voor april krijgen hun geld terug.

Volgens Ryanair maakt Buzz nu meer verlies dan bij de overname: een miljoen euro per week. Daarom ,,is radicale actie nodig, zeker in het licht van een naderende oorlog in Irak, die de [terugval in boekingen] ernstiger maakt'', aldus de verklaring. De KLM heeft het personeel inmiddels ingelicht over de ontslagen. Tachtig procent van het cabinepersoneel, een kwart van de 120 piloten, de helft van het grondpersoneel en het merendeel van het management zal moeten verdwijnen. Britse vakbonden van piloten en cabinepersoneel zijn verontwaardigd over de behandeling door Ryanair.

Buzz was na Ryanair en Easyjet de derde low cost carrier van Europa, maar bleef ondanks groei relatief achter bij de grote twee.