Heineken rekent op hogere winst

Bierbrouwer Heineken heeft de winst vorig jaar zien stijgen en verwacht ook dit jaar weer meer te verdienen. De derde brouwer van de wereld ziet echter wel een aantal verschuivingen in de bierconsumptie.

De verkoop van bier ging vorig jaar, ondanks de stagnerende economie, flink omhoog. Heineken topman A. Ruys, sinds medio 2002 bestuursvoorzitter, ziet wel een aantal veranderingen in de consumptietrends. ,,We zagen vorig jaar dat er minder werd verkocht in de horeca en dat het thuisverbruik toenam'', aldus Ruys. De dalende horeca verkopen werden veroorzaakt door de vergrijzing en stijgende prijzen in restaurants en cafes, vooral door de introductie van de euro en het dalende aantal toeristen.

De totale biermarkt groeide vorig jaar met 2,3 procent naar 1,4 miljard hectoliter. De bieren van Heineken, inclusief bijvoorbeeld Amstel, zagen het volume stijgen van 105 miljoen hectoliter naar 108,9 miljoen.

Heineken zag de winst in 2002 toenemen met 11,2 procent naar 795 miljoen euro en de omzet met 10 procent naar 10,3 miljard. Ook in het huidige jaar verwacht Heineken een stijging van de winst, ondanks moeilijk te voorspellen factoren als het weer, wisselkoersen en overheidsmaatregelen.

Analisten van Delta Lloyd omschreven de prognose als zeer sterk, zeker gezien de stijgende pensioenlasten, de kosten voor de herpositionering van het Heineken merk in Groot-Brittannië en de economische onzekerheden. De analisten verwachten dat de winst dit jaar met 10 procent zal stijgen.

De in Verenigde Staten, een van de belangrijkste markten voor het bedrijf, steeg het volume van Heineken met 10 procent en van Amstel Light met 17 procent. De komende jaren ziet Heineken een lagere volumestijging van 7 procent in de VS, vooral door de economische onzekerheden. Heineken voerde vorig jaar in de VS een prijsverhoging door en is nu 50 procent duurder dan lokale merken.

Heineken is een belangrijke leverancier van Ahold, het supermarktconcern dat de wereld eergisteren verraste met een boekhoudschandaal. Heineken zal Ahold echter niet vragen om sneller te betalen. ,,Onze relatie met Ahold is eersteklas professioneel en wij maken ons geen zorgen'', aldus Ruys. Bij Ahold werd de omzet van activiteiten in de VS opgepompt, mogelijk door managers die bonussen binnen wilde slepen.

Ook Heineken heeft grote belangen in de VS, maar volgens Ruys zal het bedrijf niet worden geconfronteerd met problemen zoals Ahold die nu kent. ,,Wij kennen niet een systeem van dergelijke bonussen. Wij zijn bovendien een zeer conservatief geleid bedrijf dat de mensen en acquisitie partners door-en-door kent.''