AH-klant levert snel zegels in

Klanten van Albert Heijn, onderdeel van het geplaagde Ahold, leveren massaal hun zegels in bij de supermarkt. Dit heeft Albert Heijn vanmorgen bevestigd.

,,Sinds vanmorgen gaat het om behoorlijk wat mensen, die hun zegelboekjes inwisselen bij de counter,'' zei een woordvoerder vanmorgen. ,,Dat is op zichzelf niet nodig. Want wij hebben een wettelijk verplichte voorziening, waardoor klanten hun zegels altijd kunnen verzilveren. Wij zeggen dus: geen paniek! Maar mensen zijn erg teleurgesteld.''

Die teleurstelling betreft de crisis bij moederconcern Ahold, dat ongeveer driekwart van zijn beurswaarde heeft verloren. Na de melding maandag dat een bedrag van ruim een half miljard dollar ten onrechte als winst is geboekt, is de koers van het aandeel-Ahold ingestort. Naar schatting zo'n 750.000 huishoudens hebben daardoor verlies geleden.

Onder hen zijn ook klanten van Albert Heijn. Ongeveer 150.000 AH-klanten beleggen in het Vaste Klantenfonds, van wie de helft zijn geld op een gewone spaarrekening heeft staan en de andere helft het spaargeld heeft belegd in aandelen Ahold. Volgens de woordvoerder bellen zeer veel klanten nu met vragen over het Vaste Klantenfonds: ,,Wij geven geen advies en hopen dat zij vertrouwen blijven houden.'' Persbureau AP Dow Jones citeerde vanmorgen echter een klant-belegger met de woorden: ,,Wat ik beschouwde als een veilige plek voor mijn geld is een leugen gebleken. Ik vertrouw ze niet meer.''