Winst daalt een kwart bij Nutreco

Door de lage prijzen voor zalm en kippenvlees is de winst van vlees- en voerconcern Nutreco vorig jaar met een kwart gedaald. Maar de markt is zich aan het herstellen. Het aantal overnames van Nutreco bleef het afgelopen jaar beperkt. ,,Kopen is makkelijk, maar daarna begint het echte werk'', zei bestuursvoorzitter W. Dekker vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers 2002.

Nutreco boekte over het afgelopen jaar een winst van 68 miljoen euro, een kwart minder dan in 2001. Het resultaat was beter dan verwacht. Een paar maanden geleden zei het bedrijf nog een winstdaling van 30 procent te verwachten. Door een licht herstel van de zalmprijzen in de Verenigde Staten en Japan, in combinatie met een wereldwijde reorganisatie, kwamen de cijfers uiteindelijk toch iets gunstiger uit.

Toch maken de cijfers duidelijk dat het bedrijf erg gevoelig is geworden voor de prijs van slechts één product: zalm. Om het aanbod wat uit te breiden, is Nutreco begonnen met de verkoop van heilbot en de kweek van kabeljauw en Aziatische zeebaars. En behalve verse zalmfilet, verkoopt het bedrijf nu bijvoorbeeld ook diepgevroren zalm en zalmspiezen.

Nutreco had ook te kampen met lage prijzen voor kippevlees. Twee jaar geleden profiteerde het bedrijf juist van de hoge prijs voor kip. Als gevolg van de BSE- en MKZ-crises liet de consument het rund- en varkensvlees toen links liggen. Hij koos massaal voor kippevlees, waardoor de prijzen stegen. Maar vorig jaar gingen die prijzen, in met name Spanje en de Benelux, weer omlaag. Daarnaast heeft Nutreco last van de import van goedkoop Braziliaans kippenvlees. Om het tekort in de pensioenvoorziening aan te vullen heeft het bedrijf vorig jaar 13,8 miljoen euro extra moeten reserveren. Voor 2003 is een bedrag van 10 miljoen euro voorzien.