`Wij kennen de feiten niet'

Ahold-werknemers en Albert Heijn-klanten reageren bedrukt op de koersdalingen en de problemen waarin het winkelbedrijf verkeert.

Een man staat op de brug van de Zaandamse Albert Heijnweg. Nico Rood kijkt, in het licht van de ondergaande zon, mistroostig naar de Ahold- en Albert Heijn-kantoren. Niet dat hij er werkt, Rood is docent wiskunde. Maar – net als miljoenen andere Nederlanders – winkelt hij bij Albert Heijn en heeft hij aandelen Ahold. De 5.000 euro die hij gisteren op de beurs verloor, stemmen hem somber.

En bleef het daar maar bij. ,,Ik ben bang dat hier een stukje Zaanse trots verloren gaat.'' Want welke multinational met een ijzersterke reputatie is er nou in Zaandám gevestigd? Vanaf gisteren geen enkele meer, vindt Rood.

Achter hem loopt een Ahold-werkneemster gehaast over de brug. Ze werkt op de automatiseringsafdeling, maar wil niet met haar naam in de krant. Het verlies van 63 procent koerswinst van ,,veel, heel veel'' Ahold-aandelen die ze heeft, vindt ze al erg genoeg. Nog vervelender is volgens haar de toekomst van Ahold. ,,De winkelketen Albert Heijn is sterk, die overleeft het wel. Maar Ahold? Dat is heel wat anders.'' In vijf woorden typeert ze de voornaamste bron van zorg voor het overgrote deel van de 400.000 Ahold-werknemers: ,,We kennen de feiten niet.''

En zo kon het komen dat managers gisteren in onwetendheid op de kantoorgangen de laatste aandelenkoersen naar elkaar aan het roepen waren, zo vertelt K. Hekhuis. ,,O nee, daar gaan mijn opties'', volgde daar volgens Hekhuis dan direct op. Maar aan het eind van deze middag, zo rond etenstijd, een manager vinden die zelf zijn zorgen hardop wil uiten, blijkt buitengewoon lastig. ,,Ik mag niks zeggen... helaas'', zegt de een. ,,Ons is verboden commentaar te geven'', meldt een ander, de lederen aktetas stevig onder een arm geklemd. Cynisch: ,,Maar je kunt zelf ook wel nagaan hoe dit bij ons gevallen is.''

Op de parkeerplaats kennen de 180 werknemers van het hoofdkantoor elkaar. Ze knikken, wisselen een blik van herkenning uit, maar glimlachen is er niet bij. Ook niet bij het bewakingspersoneel, dat de eigen werknemers probeert af te schermen van vragen van buiten. Een van de bewakers loopt zelfs met een bezoeker mee tot aan de wc-deur in een van de kantoren. ,,Ik wacht hier.'' Hij wil geen enkel risico nemen. ,,Het is niet onvriendelijk bedoeld, maar Ahold heeft nogal een hectische dag achter de rug.''

Drie uur later roepen de oranje-blauwe reclameposters het winkelende publiek van een Albert Heijn-vestiging in het centrum van Den Haag toe alsof er niets veranderd is aan het imago van de onderneming. ,,Proef de dag. Nú een vollere tas voor minder geld.'' De winkelende Willem-Jan Lems zegt als KPN-werknemer alles te weten van de teloorgang van grote Nederlandse ondernemingen met een sterke merknaam. ,,Ahold heeft bij mij vandaag wel wat krasjes opgelopen'', zegt hij. ,,Om het gevoel van nationale trots hoef ik hier niet meer te komen.''

Ahold-werknemer Egbert Beekman, die net zijn eigen boodschappen afgerekend heeft, zegt niet te vrezen voor zijn eigen carrière. ,,Mijn salaris zal er vast niet onder lijden. De problemen zijn vooral in Amerika. Nou, daar kennen ze Albert Heijn toch niet.'' Beekman is in dit laatste uur voor sluitingstijd de enige klant die meedoet aan het spaarsysteem van de supermarkt. ,,Maar dat doe ik mooi niet weg. Er staat ook maar 88 cent op.''

Behalve de spaarrekeningen bij Albert Heijn en Ahold-aandelen hebben ook nog eens 137.000 Nederlanders een deelneming in het Vaste Klanten Fonds. Dat fonds belegt de helft van zijn vermogen in aandelen Ahold, de andere helft wordt direct uitgeleend aan het concern. De waarde van een deelneming was al flink gedaald, begin vorig jaar stond het nog op 39 euro. Gisteren sloot het fonds met een verlies van 31 procent op 15,88 euro.

De Haagse ambtenaar Gert Kampman ziet geen reden bij een andere supermarkt zijn inkopen te doen. ,,Moet je een onderneming straffen voor het mismanagement van het bestuur? Nee. Sterker nog: ik zou juist extra gaan winkelen. Alle kleintjes tellen hier mee, of wat was die slogan ook alweer?''