T-Mobile (Ben) wil 20 pct gsm-markt

Telecombedrijf Ben, dat vanaf vandaag verder gaat onder de naam T-Mobile, wil in vier jaar zijn marktaandeel in Nederland vergroten van 12 naar 20 procent, ongeveer 2,5 miljoen klanten. Dit is gisteren bekendgemaakt bij de presentatie van de nieuwe naam.

Om de doelstelling te halen moet Ben/T-Mobile een miljoen nieuwe klanten werven. Dat zal ten koste gaan van andere telecomaanbieders, aangezien de Nederlandse gsm-markt verzadigd is. T-Mobile sluit een overname van een concurrent niet uit.

Op de zakelijke markt, waar het bedrijf op dit moment nauwelijks meetelt, wil het een marktaandeel van 15 procent halen.

Ben kwam vorig jaar volledig in handen van Deutsche Telekoms mobiele-telefoniedochter T-Mobile. Toen werd bekendgemaakt dat de naam Ben zou verdwijnen. Vandaag is T-Mobile begonnen met een grote advertentiecampagne. Het invoeren van de nieuwe naam kost 15 miljoen euro.

Ook andere gsm-aanbieders hebben recentelijk de naam overgenomen van hun internationale moederbedrijven. Libertel is Vodafone geworden en Telfort heet nu O2. Dutchtone zal eind maart worden omgedoopt tot Orange, het mobiele merk van France Telecom. En onlangs is KPN Mobile weer veranderd in gewoon KPN.

Het Britse moederbedrijf van O2, mmO2, heeft eerder deze maand gezegd dat het gesprekken voert over de verkoop van zijn Nederlandse dochter. T-Mobile wilde gisteren niet zeggen of het in gesprek is met mmO2.

T-Mobile is na KPN en Vodafone de derde gsm-aanbieder van Nederland. Het bedrijf heeft hoge verwachtingen van zijn strategische samenwerking met softwaremaker Microsoft. Dutchtone en O2 hebben elk ongeveer 8 procent van de markt in handen.