Staking koor treft English National Opera

De English National Opera (ENO) moet voorstellingen afgelasten, omdat het koor staakt uit protest tegen het voorgenomen ontslag voor twintig van de zestig leden.

De uitvoering van Berlioz' Les Troyens; La Prise de Troye gaat vanavond niet door. In plaats daarvan geeft het koor een gratis eigen concert in de St. Paul's kerk aan Covent Garden, vlakbij het Londense hoofdkwartier van de ENO, het Coliseum. Het koor wil vier andere voorstellingen eveneens met een staking blokkeren: Poul Ruders' The Handmaid's Tale op 3 april, Händels Alcina op 16 april, Berlioz' Les Troyens à Carthage op 8 mei en Wagners Tristan und Isolde op 24 mei.

Het koor stemde unaniem voor staking, omdat het de ontslagen ,,volkomen onnodig'' noemt als deel van een ingrijpend bezuinigingsplan. Het koor zegt dat de bespaarde kosten alsnog moeten worden gemaakt om freelancers in te huren.

De ENO werd in januari van een faillissement gered met een gift van ruim 4 miljoen pond (6,5 miljoen euro) door de Arts Council of England, de belangrijkste regionale kunstsponsor. Voorzitter Martin Smith zei toen al dat ontslagen alsnog nodig waren, wilde het gezelschap overleven.

Het bestuur wijt de jongste crisis onder meer aan het wegblijven van met name Amerikaanse toeristen sinds de terreuraanslagen van 11 september 2001. De ENO brengt alle uitvoeringen in het Engels en is daarom extra afhankelijk van die markt. Vijf jaar geleden moest al eens negen miljoen gevonden worden om het exploitatietekort te dekken. Vorig jaar speelde het bestuur met plannen om het Coliseum de helft van het jaar te verhuren, na de geplande verbouwing van 41 miljoen pond waardoor een jaar lang helemaal geen uitvoeringen kunnen worden gehouden.

De aanhoudende crisis leidde tot het vertrek van artistiek directeur Nicholas Payne, die, nadat Pierre Audi de baan had geweigerd, nu wordt opgevolgd door de onbekende Ier Sean Doran. Het onvermogen van de ENO om, anders dan het concurrerende Royal Opera House, `grote namen' aan te trekken tekent én verlengt de crisissfeer rond het muziekhuis, zeggen Londense kunstkringen.