Aholds vergeten boodschappen

Voor wie is Ahold er eigenlijk? Voor zijn financiers en beleggers, voor zijn werknemers of voor zijn klanten?

Alle drie, zo zou het antwoord moeten zijn. Ahold is een beursgenoteerd bedrijf, met uitstaande aandelen, obligaties en bankleningen. De band met beleggers, financiers en beursanalisten is van groot belang. Ahold is ook een arbeidsintensief bedrijf, met tienduizenden werknemers alleen al in Nederland. De Ahold-werknemer is relatief dus ook belangrijk. En Ahold is geen bedrijf met een handvol grote zakelijke klanten. Nee, het is een onderneming die dagelijks wereldwijd miljoenen kleine, maar trouwe klanten heeft.

Ahold is, kortom, een publieksbedrijf met een volksaandeel.

De reflex van gisteren, toen het concern zijn onheilstijding naar buiten bracht, is echter veelzeggend. Een bericht, puur gericht op de financiële markten. Een conference call van president-commissaris en waarnemend bestuurder Henny de Ruiter, geheel gericht op analisten. Gewone stervelingen mochten slechts meeluisteren. Maar vragen stellen mocht niet.

Werknemers ingelicht, vakbonden op de hoogte? Dat was niet de eerste reflex van Ahold. Het publiek, Aholds klanten, geïnformeerd? Al helemaal niet. Het was een kleine moeite geweest om vanmorgen met een advertentiecampagne het publiek gerust te stellen. Nee, we gaan niet failliet. Ja, onze winkels blijven gewoon open, en leveren de kwaliteit die u gewend bent.

In de komende dagen zal Ahold ongetwijfeld dit achterstallige onderhoud wegwerken. Maar het is opmerkelijk dat een concern dat via zijn vaste-klantenkaart alles van zijn clientèle wil weten, niets over zichzelf vertelt als daar meer dan genoeg reden voor is. Dat geldt temeer voor de 150.000 Vaste Klanten die via het winkelsparen in aandelen Ahold hebben belegd. Klanten en klantentrouw zijn van cruciaal belang voor Ahold. Albert Heijns clientèle betaalt graag wat meer, maar wil daar dan ook fatsoen voor terug.

Zo is Ahold ver weggedreven van het bedrijf dat Albert Heijn zelf voor ogen had. De overnamemachine werd niet langer gerund door `kruideniers', maar door financiële mannen hoe nederig die hun kruidenierschap ook in het openbaar beleden. Hoog tijd dat Ahold weer een onderneming wordt, in plaats van een financieringsconstructie. Spijtig dat er een schandaal voor nodig is om die boodschap over te brengen.

Dit is de 500ste aflevering van Lux, de dagelijkse commentaarrubriek van het economiekatern E.