Top Ahold weg om boekhoudschandaal

Bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven en financieel bestuurder Michiel Meurs stappen op bij supermarktbedrijf Ahold, eigenaar van Albert Heijn, na een boekhoudschandaal bij een Amerikaanse dochter.

Door het schandaal moet Ahold zijn operationele winst over de afgelopen twee jaar met ten minste 500 miljoen dollar corrigeren. Dat heeft de raad van commissarissen vanochtend laten weten.

Ook loopt een intern onderzoek naar mogelijke onregelmatigheden in Argentinië. Bij de dochterbedrijven in Argentinië, Scandinavië, Portugal en Brazilië moeten de financiële resultaten voortaan anders worden verwerkt op basis van ,,informatie die nog niet eerder was verstrekt aan de accountant'', aldus het persbericht.

De koers van het aandeel kelderde. Rond het middaguur was de koers 68 procent gedaald van 9,71 euro tot 3,08 euro, de meest extreme koersval ooit voor een hoofdfonds uit de AEX-index. In een poging beleggers gerust te stellen, maakte Ahold bekend dat het 3,1 miljard euro extra krediet heeft gekregen van een bankenconsortium.

Ahold (omzet 72,7 miljard euro, 400.000 werknemers) heeft ten minste 500 miljoen dollar operationele winst te veel geboekt, bijna de helft van de nettowinst die het concern in 2001 boekte. Een onderzoek moet uitwijzen of de winst met een nog hoger bedrag is geflatteerd. De accountant van Ahold, Deloitte & Touche, heeft zijn werkzaamheden opgeschort en beslist na het onderzoek of het de boeken van Ahold blijft controleren.

Van der Hoeven en Meurs blijven aan tot opvolgers voor hen zijn gevonden. De leiding is overgenomen door president-commissaris Henny de Ruiter (ex-Shell), zo is gisteren besloten op een extra vergadering van de raad van commissarissen. Ahold zou volgende week woensdag zijn jaarcijfers bekendmaken, maar heeft dat voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Grootste probleem ligt in de VS bij het bedrijf US Foodservice. Ahold nam de onderneming, die levensmiddelen levert aan restaurants, scholen en kantines, voorjaar 2000 over voor 3,6 miljard dollar. De fraude bij US Foodservice heeft te maken met de boekhoudkundige verwerking van kortingsacties voor klanten. Enkele managers bij US Foodservice zijn inmiddels op non-actief gezet. Met de overname van US Foodservice haakte Ahold drie jaar geleden in op de trend dat steeds meer mensen buiten de deur eten, wat ten koste gaat van aankopen in supermarkten.

HOOFDARTIKEL: pagina7

ACHTERGROND: pagina 11