De `Matinee' is niet langer van de VARA

De `Matinee op de Vrije Zaterdag' in het Amsterdamse Concertgebouw heet vanaf september de `Zaterdagmatinee'. De Matinee, in 1961 begonnen door de VARA, is dan van AVRO, NPS en TROS.

Jan Zekveld, nu en in de toekomst de programmeur van de Matinee, maakte dat zaterdag in het Amsterdamse Concertgebouw bekend bij de presentatie van het nieuwe seizoenprogramma. In november besloot het bestuur van de Publieke Omroep de Matinee over te dragen aan AVRO, TROS en NPS. Dat gebeurde nadat de Vara had gezegd niet meer dan een derde van de kosten te willen betalen.

NPS en VPRO hadden zich eerder teruggetrokken uit de Matinee, die wordt gesteund door het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties. De prestigieuze Matinee is de gevarieerdste en omvangrijkste concertserie in ons land.

De Publieke Omroep had liever gezien dat de Matinee een gezamenlijk project was geworden van de gehele publieke omroep, maar daarvoor was geen belangstelling. De VARA heeft een beroepsprocedure ingesteld tegen het besluit van de Publieke Omroep om de Matinee over te dragen aan AVRO, TROS en NPS.

De naamswijziging van de Matinee markeert volgens Ad 's-Gravesande, programmadirecteur van de AVRO, niet alleen de nieuwe situatie. ,,Zaterdagmatinee' is korter en een kortere naam past in de traditie van de Matinee, die ooit begon als `Matinee op de Vrije Zaterdagmiddag'. Ook voorkomt de naamswijziging mogelijke problemen met de VARA, die rechten zou op de naam `Matinee op de Vrije Zaterdag' zou kunnen doen gelden.''

Zekveld en zijn negenkoppige staf komen vanaf september in vaste dienst bij AVRO, TROS en NPS. Daarmee verliest de VARA-radio ook de top van zijn klassieke muziekredactie. De Matinee vormt nu nog verreweg het kwalitatief belangrijkste deel van de VARA-uitzendingen op Radio 4.

De uitzendingen van de Zaterdagmatinee blijven 's zaterdags rechtstreeks op Radio 4 met een herhaling op de dinsdagavond. Daartoe is de zendtijdverdeling tussen de omroepen op Radio 4 herverkaveld. AVRO, TROS en NPS hebben een op artistiek gebied ongewijzigde voortzetting van de Matinee. gegarandeerd voor een periode van vier jaar. Er wordt nu gewerkt aan een redactiestatuut, waarin ook aard en doelstelling van de Zaterdagmatinee op langere termijn worden vastgelegd. Zekveld is daarin zeer ambitieus. Hij wil de Matinee, die elk seizoen veertig concerten biedt, brengen op een internationaal festivalniveau.

De Zaterdagmatinee brengt in het volgende seizoen een aantal wereldpremières van muziekstukken die opdracht van de Matinee werden gecomponeerd door Michel van de Aa, Otto Ketting, Klaas de Vries, Robert Heppener, Luca Francesconi en Sir Harrison Birtwistle. Ook is er de wereldpremière van de kameropera Protesilaos en Laodamia van Rudolf Escher (1912-1980) op een gedicht van Martinus Nijhoff, later gepubliceerd als Een idylle. Van Louis Andriessen wordt Mausoleum (1979) uitgevoerd.

In het nieuwe seizoen, dat opent met Beethovens Negende symfonie en eindigt met diens Missa Solemnis, klinkt veel Franse muziek van Lully tot en met Dutilleux, deels uitgevoerd door Franse orkesten, ensembles, dirigent en solisten. Valery Gergjev dirigeert in september in Amsterdam twee symfoniëen van Prokofjev, de overige vijf klinken tijdens het geheel aan Prokofjev gewijde Gergjev Festval in Rotterdam. Gergjev dirigeert verder o.a. de Tiende symfonie van Mahler, wiens Achtste hij zal leiden in het Matineeseizoen 2004-2005.

Verder wordt in de Matinee aandacht besteed aan de zestigste verjaardag van de componist-dirigent Peter Eötvös, chef van het Radoo Kamerorkest. Het operaprogramma biedt Il pirata van Bellini (met Nelly Miricioiu), Ariadne auf Naxos van Strauss, De maagd van Orléans van Tsjaikovski, Vanessa van Barber (met Carol Vaness), twee korte stukken van Guo Wenjing en Xu Shuya, Alceste van Gluck en Mlada van Rimski-Korsakov.