Weg bescheidenheid

Caesar, de Nederlandse band die in die fijne Hollandse traditie van melodieuze gitaarpop speelt, lijkt terug bij af. Na het vertrek van Marien Dorleijn opnieuw een trio zoals op de eerste twee albums, en weer vechtend tegen de bierkaai, nu de betere vaderlandse bands weinig `hot' zijn. Dat de nieuwe plaat eenvoudig Caesar heet mag dan ook symbolisch genoemd worden. Zanger/gitarist Roald van Oosten heeft her en der te kennen gegeven dat dit album zelfs als een overzicht van Caesars geschiedenis, gevat in nieuwe nummers, gezien mag worden. Kunnen we doen, maar dan doen we deze nieuwe plaat wel veel te kort. Dit is namelijk niet zomaar een Caesarplaatje; dit is de beste die de band tot op heden heeft afgeleverd. Hoorden we op de vorige platen nog te vaak een vergezocht triangeltje of een guitig siernootje; op dit album wordt de meligheid bedwongen. Ook is de productie formidabel. Frans Hagenaars, voor de vierde keer aangetrokken als man achter de knoppen, heeft het groepsgeluid voller dan ooit weten vast te leggen. Dat maakt dat de Hollandse galm van het vorige werk volkomen ontbreekt. Sterke liedjes heeft Caesar altijd geschreven, maar zoals zovele vaderlandse collega's leken ze te zweren bij een zekere vorm van bescheidenheid die je in de traditionele nederbeat nooit terughoort: `Sorry dat we weten wat we doen.' Die nederige voetnoten in de sound zijn bijna volledig verdwenen. Van Oosten schaamt zich dan ook niet voor een vervormde microfoon. Archaïsche riffs die op de onderbuik gericht zijn walsen zonder voorbehoud tegen de muren van de studio. En flink beuken als een nummer erom vraagt wordt ook niet geschuwd. Juist in zulke nummers valt nog eens op hoe goed de vocalen zijn. Solozang en koortjes worden perfect afgewisseld. Bijna nergens een geforceerd aandoende vondst, ook niet in de bescheiden gehouden keyboardpartijen. En als er eindelijk eens flink uitgepakt wordt met tierlantijnen, zoals in het slotnummer van de plaat, hoor je een vorm van pathos die, nadat je bent bijgekomen van de schrik, vooral bevestigt wat je in de eerdere liedjes al hoorde: Caesar is rijp voor de troon.

Caesar; Caesar (Excelsior/V2, EXCEL96058)