TWEE KEER EEN BONUS

Nanda Bartels, 30 jaar, personeelsfunctionaris van Ikea Amsterdam, krijgt naast een basissalaris eens per jaar een prestatiegerelateerde bonus en een loonsverhoging afhankelijk van de prestaties van het jaar ervoor.

,,In mei 2000 kwam ik op sollicitatiegesprek bij Ikea. Ik werkte toen als filiaalmanager bij lingeriewinkel Hunkemöller. De sfeer daar was heel hiërarchisch. Bij Ikea heerst juist een losse sfeer. We tutoyeren elkaar allemaal. Iedereen draagt hier een naambordje en sinds ongeveer een jaar draagt iedere werknemer, ook op kantoor, bedrijfskleding.

,,De losse sfeer heeft voordelen en nadelen. Alle medewerkers hebben een grote verantwoordelijkheid. Het nadeel is dat je soms niet weet wie waarvoor verantwoordelijk is. Niet iedereen zou hier gelukkig kunnen zijn, je moet er echt helemaal voor gaan.

,,Ikea streeft naar gelijke behandeling van alle werknemers. Iedereen wordt individueel beoordeeld op de prestaties van het afgelopen jaar. Er zijn vier categorieën: onvoldoende, volgens verwachting, boven verwachting en ver boven verwachting. Per categorie kun je een aantal procenten bonus krijgen.

,,Ik vind dat een hele goeie manier om mensen te stimuleren. Ik vind zelfs dat de percentages wel wat hoger mogen. Nu is het hoogste 4 procent. Misschien wordt het in de toekomst nog verhoogd, dit systeem staat pas in de kinderschoenen. In augustus krijgen alle werknemers nog een bonus, als aan alle criteria is voldaan. Goede omzet, klantvriendelijkheid, etc. Ikea kiest hierbij duidelijk voor een gelijke bonus voor iedereen, omdat we met z'n allen gaan voor de winkel.''