Super domineert verkoop van wijn

De dominante rol van supermarkten als leverancier van wijn wordt steeds groter. Vorig jaar werd al 74 procent van de in Nederland geconsumeerde wijn via de supermarkten verkocht, een stijging van 4 procent ten opzichte van 2001. Dat blijkt uit het jaarrapport van het productschap Wijn dat eerder deze week is gepresenteerd.

Supermarkten richten zich volgens het rapport zo veel mogelijk op sterke merken, willen verzekerd zijn van voldoende voorraden en beperken met oog op de kosten het aantal toeleveranciers. Hierdoor voelen wijnbedrijven zich gedwongen te fuseren, zo stelt het productschap Wijn.

Ook analisten van de Rabobank verwachten dat de macht van de supermarkten de concurrentie tussen de wijnbedrijven zal aanzwengelen, omdat de ruimte in het winkelschap beperkt is. Dat schrijven onderzoekers van de bank in een recentelijk verschenen tweejaarlijks rapport over de wijnmarkt.

Supermarkten willen graag grote `merken' (met duidelijke etiketten) omdat de winkels geen personeel hebben dat voldoende gekwalificeerd is om de consument uit te leggen wat hij koopt. Bekende namen zijn Woodbridge (van het Amerikaanse Mondavi), Lindemans (van het Australische Southcorp), Jacobs Creek (van het Australische Orlando, eigendom van Pernod Ricard) en Rosemount (ook Southcorp).

De wijnindustrie in de oude landen is vaak te gefragmenteerd om stevige merken te kunnen neerzetten. Beroemde Franse wijnhuizen kunnen wel grote wijnen maken, maar vaak niet meer dan een paar duizend flessen per jaar afleveren. De consolidatietrend zal nog wel een paar jaar aanhouden, verwacht Arend Heijbroek, auteur van het Rabobank-rapport. ,,Al wordt het geld daarvoor schaars door de tegenvallende verkoop.'' Mondiaal gezien stagneert de consumptie van wijn al geruime tijd. De vraag is aan het verschuiven van eenvoudige, goedkope wijn naar wijnen van 5 tot 10 euro per fles. Jaarlijks wordt wereldwijd voor 150 miljard euro aan wijn verkocht. De totale productie ligt rond de 275 miljoen hectoliter per jaar.

De meeste wijn uit Europa (circa 70 procent) kost maximaal 5 euro per fles. Twintig procent kost tussen de 5 en 10 euro. Slechts 10 procent is duurder dan 10 euro. In Europa hebben met name Frankrijk en Italië het moeilijk: de consument keert zich af van traditionele wijn, die moeilijker drinkbaar is dan de wijn de nieuwe landen.

WIJNWERELD pagina 17