Loungen met pantoffels

Bij de nieuwe huiselijkheid horen nieuwe sloffen, ontdekt Daphne van Paassen. Dus: gezondheidsslippers uit, en oosterse muiltjes aan.

Bruin met beige ruiten en platgetreden hielen; geen oubolliger imago dan dat van de pantoffel. Maar dat is aan het veranderen als we SchoenVisie, het vakblad voor de schoenenbranche, mogen geloven. Dat signaleerde vorige maand een heuse pantoffeltrend.

En inderdaad de nieuwe lichting pantoffels – die natuurlijk geen pantoffels maar homewear heten – heeft niets te maken met de Spaanse slof, het vormeloos suède klompje dat half Nederland in gezellige kabouters verandert. Hippe slofjes zien eruit als vervilte wollen surfschoenen of oosterse muilen, hebben felle kleuren, Scandinavische borduursels of puntige, gekrulde neuzen. Zelfs merken als Puma, Nike en Esprit hebben de pantoffel ontdekt en brengen huisschoeisel op de markt.

De pantoffeltrend heeft alles te maken met de nieuwe huiselijkheid van het loungen, leert SchoenVisie. Met puntige laarzen met stilettohakken is het nu eenmaal niet makkelijk hangen op een schapenvachtje of woonkussen. ,,En als je dan vrienden uitnodigt, staat het toch een beetje lullig als je met van die dierenpantoffels aan zit'', aldus Yvette Riemersma, eigenaar van het enige pantoffelwinkeltje dat Nederland rijk is. In Antonia by Yvette, aan de Amsterdamse Gasthuismolensteeg, merkt ze dat er niet zozeer meer pantoffels worden gekocht (al jaren heeft 68,5 procent van de Nederlanders een paar sloffen), maar eerder originelere, mooiere varianten – vooral door vrouwen.

Zo schafte Ulrike Mischke (39 jaar) onlangs een paar oranje muiltjes aan met veren pompoentjes op de neuzen waarop weer een zilveren glitterkroontje prijkt. ,,Ik koop altijd mooie, aparte schoenen, dus waarom ben ik dan, als ik pantoffels wil, ineens veroordeeld tot van die duffe, lompe sloffen?'' Voor haar gasten heeft ze een grote slof met daarin sloffen in diverse maten. ,,Niet lachen. Ik zie het bij anderen ook steeds vaker.'' Riemersma beaamt: ,,Mensen stoppen tegenwoordig veel tijd en geld aan hun interieur en willen dat hun spullen netjes blijven.''

Beeldend kunstenaar Marjan Schoenmakers (51 jaar) wacht met smart op de hippe pantoffel die warm én toonbaar is. Ze schaamt zich kapot voor haar Birkenstocks (een soort gezondsheidsslippers), die echter als enige een beetje bescherming bieden tegen de kou van de betonnen vloer in haar atelier. Als ze bezoek krijgt verdwijnen ze onmiddellijk onderin een kast.

Zo erg is het bij Marilse Eerkens (34 jaar) nog niet, hoewel haar geborduurde muilen rechtstreeks uit de koopjesbakken van Scholtens komen. ,,Eigenlijk kunnen ze helemaal niet, maar ze zijn op een grappige manier best elegant. En goedkoop.'' Want hoewel Nederlanders gemiddeld 22,50 euro willen uitgeven aan pantoffels, besteden ze in werkelijkheid nog niet de helft.