Verhuisservice banken eind 2003

De Nederlandse banken bieden hun klanten vanaf eind dit jaar een verhuisservice aan die het overstappen naar een ander bank eenvoudiger moet maken. Hoeveel de consument voor deze dienst gaat betalen, is nog onduidelijk. De banken zullen individueel hun tarieven vaststellen.

Dat zei H. Blocks, directeur van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), vanochtend in een toelichting op het jaarverslag van de belangenorganisatie. De verhuisservice moet ervoor zorgen dat bepaalde ongemakken bij het verhuizen in de toekomst van bank kunnen worden vermeden. Incasso-opdrachten zullen bij voorbeeld automatisch worden doorgeleid.

De banken zullen de incasserende partijen inlichten indien de cliënt van bank is verhuisd. Ook de salarissen of uitkeringen zullen met behulp van de nieuwe dienst simpel kunnen worden doorgesluisd naar de nieuwe rekening. De cliënt hoeft daarover geen briefjes te versturen naar betrokken partijen.

De invoering van de zogenoemde nummerportabiliteit, waarbij klanten die van bank veranderen hun rekeningnummers mee kunnen verhuizen, is met de komst van de verhuisservice voorlopig van de baan. Volgens Blocks brengt die aanpak nogal hoge kosten met zich mee, met name voor de Postbank. Klanten van deze bank, zo'n 7 miljoen, hebben 7-cijferige rekeningnummers, terwijl alle andere banken 9-cijferige rekeningnummers gebruiken.

De Consumentenbond heeft lange tijd aangedrongen bij de banken om het meenemen van bankrekeningnummers mogelijk te maken. Dat zou moeten leiden tot meer concurrentie tussen de banken. De bond zal, als de verhuisservice een jaar lang in gebruik is geweest, met de NVB en de overheid de nieuwe dienst evalueren.