Uitzetting straks met vliegtuig luchtmacht

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) gaat op korte termijn vliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht gebruiken voor het uitzetten van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers. Ook zal er voor de uitzettingen uitgeweken worden naar militaire vliegvelden als er op reguliere luchthavens geen ruimte is. De IND en het ministerie van Defensie zullen hierover woensdag een convenant ondertekenen.

Een woordvoerder van Justitie zei vanmorgen dat het inzetten van luchtmachtvliegtuigen nodig is wegens een voor volgend jaar verwachte toename in het aantal uitzettingen. De luchtmacht zal overigens maar een deel van de vluchten verzorgen. Net als nu blijven commerciële luchtvaartmaatschappijen, zoals Martinair en Transavia, een ander deel uitvoeren.

,,We zullen dit jaar 36 charters inzetten. Vorig jaar waren dat er 25'', aldus de woordvoerder. Voor dit jaar heeft de IND het uitzetten van ruim 18.000 illegalen gepland, volgend jaar zal dat oplopen tot 24.000, zo is de verwachting.

Het inzetten van luchtmachtvliegtuigen is ook deels een imagokwestie, zo bevestigt de woordvoerder. ,,We hebben het hier over gedwongen uitzettingen, geen vakantiereisjes. Dat kan wel iets kaler.''

Het staat overigens niet vast dat de uitzettingen door de luchtmacht ook goedkoper zijn dan die met commerciële chartermaatschappijen. [Vervolg UITZETTING: pagina 6]

UITZETTING

Militaire vlucht gaat vóór uitzettingsvlucht

[Vervolg van pagina 1] Een woordvoerder van het ministerie van Defensie bevestigde vanmorgen dat de luchtmacht enkele DC-10's en kleinere Fokker-modellen wil inzetten voor de uitzettingen. Het is nog niet duidelijk wanneer de eerste uitzettingsvluchten precies kunnen plaatshebben. Op het ogenblik heeft de Koninklijke Luchtmacht weinig reservecapaciteit, omdat er veel wordt gevlogen naar de bases in Bosnië, Afghanistan en Turkije, waar thans Nederlandse militairen verblijven in verband met internationale missies.

De Defensie-woordvoerder onderstreepte dat de luchtmacht geen beschikbaarheidsgarantie kan geven voor vliegtuigen. In het convenant is uitdrukkelijk vastgelegd dat militaire vluchten altijd voorrang houden boven vluchten voor uitzettingen. Ook vluchten ten behoeve van noodhulp voor humanitaire doeleinden gaan voor uitzettingsvluchten. ,,Wij fungeren eigenlijk een beetje als een vangnet voor de IND'', aldus de zegsman van Defensie.

De IND, die de coördinatie van de uitzettingen verzorgt en ook verantwoordelijk blijft voor de beveiliging en bewaking van de illegalen en afgewezen asielzoekers, zal op korte termijn een commissie instellen die toezicht moet houden op de uitzettingen. In deze commissie van toezicht zullen ,,criticasters'' van het uitzettingsbeleid participeren. De commissie moet de ,,transparantie van de uitzettingen'' bevorderen, aldus Justitie.

De Haagse advocaat B. Hiddinga treedt op als raadsman van illegalen die worden uitgezet. De meesten komen uit Oost-Europa. ,,Ze worden opgepakt en in geblindeerde bussen naar het vliegveld gebracht. Eenmaal aan boord worden ze behandeld als gewone passagiers, reuze humaan. Er zijn stewardessen aan boord en ze krijgen te eten en drinken. De marechaussee gaat mee om eventuele oproeren in de kiem te smoren, maar meestal gebeurt er weinig. De illegalen worden niet geboeid en hun mond wordt niet met tape dichtgeplakt. Het zijn ook geen asielzoekers, die zich met hand en tand verzetten tegen hun uitzetting, maar illegale arbeidskrachten.'' Hiddinga ziet geen bezwaar tegen het vervoer van illegalen in legervliegtuigen. ,,Militairen gebruiken ze ook, dus wat zou daar mis mee zijn?''