Snijden bij Chrysler stuwt winst Daimler

Rigoureuze bezuinigingen bij het Amerikaanse Chrysler, waar 26.000 contractwerkers zijn ontslagen en zes fabrieken zijn gesloten, hebben bijgedragen aan de winstgroei bij het autoconcern DaimlerChrysler.

Sloot de Chrysler-divisie het jaar 2001 nog af met een operationeel verlies van 2,1 miljard euro, vorig jaar werd die lijn omgebogen naar 1,3 miljard winst. Dat bedrag had nog veel hoger kunnen uitvallen wanneer de grote drie Amerikaanse autofabrikanten uit Detroit – General Motors, Ford en Chrysler – niet massaal kopers hadden proberen te lokken met renteloze leningen en andere verkoopprikkels. Om die reden is de winst van Chrysler in het vierde kwartaal van vorig jaar weer sterk teruggezakt. Niettemin zorgde het herstel bij Chrysler er voor dat DaimlerChrysler vorig jaar een nettowinst van 4,7 miljard euro behaalde (in 2001 was dat nog 662 miljoen verlies).

Topman Jürgen Schrempp toonde zich gisteren bij de toelichting op de cijfers optimistisch over de verdere winstgroei van het concern, waarbij hij er met name van uitgaat dat de winst bij Chrysler verder zal stijgen. Ook staat Mercedes-Benz op het punt lucratieve joint ventures af te sluiten voor zowel het produceren van vrachtwagens als personenwagens in China. Behalve het winstherstel bij Chrysler zijn ook de truckdivisie Freightliner (de naam waaronder Mercedes-Benz vrachtwagens op de markt brengt in de VS) en de Japanse autofabrikant Mitsubishi, waarin DaimlerChrysler een controlerend belang heeft, weer in de zwarte cijfers terechtgekomen.

,,We hebben bovendien een productenpakket in huis waarmee we alle markten kunnen bedienen'', meldde Schrempp, die aankondigde dat met name Mercedes-Benz en de vrachtwagens, maar ook Chrysler, de komende jaren een enorm verkoopoffensief zullen inzetten met nieuwe producten. Schrempp verwacht dat omzet en winst van DaimlerChrysler dit jaar verder zullen stijgen. Hoewel hij zich onthield van een concrete prognose. ,,Dat zou onder de huidige economische en politieke ontwikkelingen in de wereld niet verantwoord zijn.''

DaimlerChrysler is de meest nauwe industriële samenwerking tussen een Duits en Amerikaans bedrijf. De politieke rel tussen de Verenigde Staten en Duitsland, dat niet wil deelnemen aan een eventuele oorlog tegen Irak, verontrust het concern zeer. ,,Maar er zijn op dit moment geen aanwijzigingen dat dit negatieve gevolgen voor de verkoop van onze producten heeft'', zei Schrempp. Mercedes-Benz (Mercedes, Smart en Maybach) verkocht vorig jaar in de VS zelfs het recordaantal auto's van 213.000. Een schrijnend verschil met het aandeel van 0,8 procent dat Chrysler op de Europese markt heeft.

Op de Duitse thuismarkt staat Mercedes-Benz onder druk wegens de extra belasting op de dienstauto's van ambtenaren. De omzet van DaimnlerChrysler (dat via EADS ook nog een deelbelang heeft in de luchtvaartindustrie en eigenaar is van motorenfabrikant MTU) steeg vorig jaar naar 152,9 miljard euro. De ruim 74.000 werknemers van Chrysler in de VS krijgen een winstuitkering van gemiddeld 460 dollar. De ruim 93.000 werknemers in Duitsland ontvangen een extra bedrag van gemiddels 1.200 euro.

DaimlerChrysler is de vijfde autofabrikant ter wereld.