Kritiek Schiphol op politiek

De luchthaven Schiphol heeft zware kritiek op het Haagse beleid ten aanzien van de economische ontwikkeling van de Randstad en de luchthaven. Bij de presentatie van de jaarcijfers zei bestuursvoorzitter Gerlach Cerfontaine vandaag dat `het gevoel van urgentie' ontbreekt in de politiek. ,,Intussen blijft Nederland achter in kennisontwikkeling, zijn we slecht bereikbaar en hebben we geen helder profiel. Wanneer beginnen we te investeren?''

Cerfontaine houdt zijn hart vast voor dit jaar, zowel om de afwachtende houding van Den Haag als om de dreigende oorlog in Irak. ,,Wij zijn kwetsbaar, veel luchtvaartmaatschappijen hebben grote problemen en dat heeft effecten op de luchthavens. Als de oorlog tegen Irak uitbreekt krijgt een aantal van deze maatschappijen mogelijk een laatste dreun.''

Cerfontaine noemde de aanleg van de vijfde baan – vorige week officieel geopend en gisteren in gebruik genomen – als voorbeeld van de trage besluitvorming. Het duurde 35 jaar voordat de Polderbaan er lag. De topman verbaast zich over de ophef rond een eventuele verdere uitbreiding van de luchthaven met een zesde of zevende baan. ,,Als die er ooit zullen komen, moeten we nu inderdaad gaan plannen. We weten hoe lang het duurt.''

Cerfontaine zei dat nieuwe start- en landingsbanen ruimtelijk geen probleeem zullen zijn, er is plek genoeg in de omgeving van Schiphol. ,,Of het ook binnen de milieunorm past, weet ik niet.''

Schiphol hoopt dat er bij de kabinetsformatie serieus naaar privatisering en beursgang van het staatsbedrijf zal worden gekeken. Cerfontaine: ,,Het CDA is onder voorwaarden akkoord. Wij willen heel graag een private status. De meeste van onze concurrenten in Europa zijn al naar de beurs gegaan en kunnen zich nu vrijelijk bewegen. Wij leven al zes, zeven jaar in onzekerheid over onze positie. Dat is frustrerend.''

Schiphol presteerde vorig jaar beter dan in de nasleep van 11 september was verwacht. De omzet steeg met 11,5 procent tot 774 miljoen euro. Het resultaat voor aftrek van rente, belasting en afschrijvingen (ebitda) nam toe van 323 miljoen in 2001 tot 356 miljoen euro in 2002. Het aantal passagiers groeide met 3 procent tot 40,7 miljoen. Vooral de goedkope maatschappijen deden het goed. Ze stegen van 1,9 naar 3 miljoen passagiers. Het nettoresultaat van Schiphol liep terug van 191 miljoen euro naar 141 miljoen, doordat het concern voor het eerst vennootschapsbelasting moest betalen van 74 miljoen euro.