Deense rockvamp is gevaarlijk charmant

Als Alfred Hitchcock nog leefde had hij de bassiste van The Raveonettes onmiddellijk gecast voor een nieuwe film. Want de Deense, blonde Sharin Foo met het ronde poppengezicht en de ijsblauwe ogen is het prototype van een Hitchcock-heldin: onschuldig, maar wellicht levensgevaarlijk. En dat is ook voor een rockmuzikant een niet te versmaden kwaliteit.

Sharin Foo en haar mannelijke wederhelft, zanger/gitarist Sune Rose Wagner brengen hun oerversie van de rock-'n-roll in jaren tachtig-stijl. Van de zwarte puntschoenen en het Robert Smith-kapsel (van The Cure) van Wagner, tot het aan The Jesus & Mary Chain herinnerende geruis van de gitaren. En net zoals bijvoorbeeld een groep als The Cramps hebben The Raveonettes een voorliefde voor de parafernalia van de horror B-film, getuige songtitels als Attack of the Ghost Riders en Bowels of the Beast.

Gisteravond in de uitverkochte bovenzaal van Paradiso was het duo uitgebreid met een tweede gitarist en drummer. Aan weerszijden van het podium stonden de onderkoelde Foo en Wagner, van elkaar gescheiden door een druk heen en weer zwaaiende gitarist die met zijn voeten ondertussen vijf effectpedalen bediende. Daarmee kon hij zijn gitaarklank omtoveren van kraakhelder tot een geraas alsof er ergens een container met spijkers werd geloosd.

De zang van Wagner en Foo liep ondertussen onverstoorbaar synchroon. Die zang is de grootste attractie van The Raveonettes: de koelbloedige klank van Sharin tegen de croonende stijl van Sune. Het was jammer dat de twee in Paradiso zo ver uit elkaar stonden. Ze presenteren zich niet voor niets als duo; nu hadden ze allebei weinig houvast. Dat leidde soms tot een schuchtere presentatie van vooral Wagner.

Onder de uitdagend explosieve verpakking schuilen vriendelijke liedjes, die dankzij de jungle-ritmes van de drummer extra dansbaar worden. De zaal was enthousiaster dan de muzikanten konden geloven. ,,Jullie vinden het leuk!'', vroeg Foo verbaasd. Tegen het eind van het optreden leek ze het zelf ook echt leuk te gaan vinden. Tijdens de uitsmijter Beat City, toen Wagner zijn gitaar bespeelde met de microfoon en het gitaargeweld grootse vormen aannam, was ze helemaal in haar rol: een blond baken in de storm.

Concert: The Raveonettes. Gehoord: 20/2 Paradiso, Amsterdam.

    • Hester Carvalho