Orkest gaat het publiek nu echt plezieren

Het Nederlands Philharmonisch Orkest gaat het volgende seizoen veel muziek spelen die het publiek graag hoort. Er komen operaconcerten (Carmen), familieconcerten en kerstconcerten met Weense walsen.

Verder introduceert het NedPho in de populaire `kleurrijke serie' een `tevredenheidsgarantie.'

Directeur Stijn Schoonderwoerd zei gisteren op een presentatie van het nieuwe seizoen dat het Nederlands Philharmonisch Orkest, samen met het Nederlands Kamerorkest `de grootste concertorganisatie in Nederland' gaat ,,investeren in de toekomst.'' De investeringen zijn bedoeld voor groei, veelzijdigheid, internationale bekendheid, educatie en cultureel ondernemerschap. Dat gebeurt na een periode van bezuingingen, afslanking en het wegwerken van tekorten. De bezuinigingen werden opgelegd door de vorige staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur) en leidden tot het vertrek van chef-dirigent Hartmut Haenchen.

In september treedt de Russisch-Amerikaanse Yakov Kreizberg aan als de nieuwe chef-dirigent. In zijn eerste seizoen zal hij zich profileren in veelzijdig repertoire, met nieuwe stukken van Otto Ketting en Jeff Hamburg. Ook leidt hij uitvoeringen van de Vierde symfonie van Bruckner en de Eerste symfonie van Mahler. Bij het Nederlands Kamerorkest wordt Hans Vonk, die wegens ziekte verstek moet laten gaan als vast gastdirigent, vervangen door Jan Willem de Vriend, Lev Markiz en Jaap van Zweden.

De twee orkesten, die ook veel voorstellingen van de Nederlandse Opera begeleiden, zullen onder andere via betere marketing en met hulp van de Van den Ende Foundation bedrijfsmatiger gaan werken. De reorganisatie bracht zonder gedwongen ontslagen het aantal musici terug van 143 naar 130. Een tekort van meer dan 300.000 euro in 2001 bij een negatief vermogen is nu omgebogen in een positief resultaat voor dit jaar, waarbij tevens de financiële buffer weer op peil is. Verder maakte Schoonderwoerd (36) bekend dat de orkeststaf ,,met een gemiddelde leeftijd van 39'' weer compleet is.

Sponsor Yakult heeft na tien jaar bijgetekend voor nog vier jaar. Met 55.000 verkochte cd's werd vorig jaar een record voor Nederlandse orkesten gevestigd. De gemiddelde zaalbezetting steeg van 62 naar 75 procent, het aandeel van jongeren onder de vijftig in het publiek steeg van 30 naar 40 procent. Er komt nu ook een minder hoog opgeleid en minder welvarend publiek naar de concerten. Dat alles doorbreekt de vergrijzing en het elitaire imago van de symfonische cultuur.

Met PentaTone is een platencontract getekend voor super-audio-opnamen. Dat zowel goedkope opnamen van het orkest verkrijgbaar zijn bij Kruidvat als dure bij PentaTone heet `productdifferentiatie'.