Iljoesjin stort neer in Iran: 302 doden

Bij een vliegramp in het zuidoosten van Iran zijn gisteravond alle 302 inzittenden van een Iljoesjin om het leven gekomen. Onder hen zijn, naast de 18 bemanningsleden, 284 leden van de Revolutionaire Garde.

De in Rusland gebouwde Iljoesjin-76 was onderweg voor een binnenlandse vlucht van de stad Zahedan, vlakbij het drielandenpunt tussen Iran, Afghanistan en Pakistan, naar Kerman, bijna 800 kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad Teheran.

Even voor de geplande landing stortte het toestel neer onder hevige sneeuwval in bergachtig gebied. In het laatste radiocontact met de luchtverkeersleiding in Kerman zei de piloot: ,,Ik probeer het vliegveld te naderen, misschien worden de weersomstandigheden beter.'' Hulpverleners die vanochtend vroeg in het donker de rampplek bereikten, zeiden geen overlevende te hebben aangetroffen bij de wrakstukken.

De omgekomen militairen behoorden tot de Sarallah brigade van de zogeheten Revolutionaire Garde van Iran. De paramilitaire Revolutionaire Garde, de Pasdaran, werd na de geboorte van de Islamitische Republiek van 1979 opgericht als waakhond van de Revolutie. De omgekomen gardisten zouden in Zahedan voorbereidingen hebben getroffen voor een bezoek van de opperste Leider, ayatollah Ali Khamenei, aan de stad.

Behalve de verwijzing naar de slechte weeromstandigheden is van officiële zijde geen indicatie gegeven over de oorzaak van het neerstorten van de Iljoesjin. De ramp is de grootste in de geschiedenis van de Iraanse luchtvaart. In 1988 verloren 290 mensen het leven toen een Iraanse Airbus boven de Golf werd neergeschoten door het Amerikaanse marineschip Vincennes, dat het vliegtuig aan zag voor een gevechtstoestel. Sindsdien hebben zich verschillende ongelukken voorgedaan, waarbij vooral vliegtuigen van Russische makelij betrokken waren. Vorig jaar februari kwamen 119 mensen om het leven toen een Tupolev-154 neerstortte in het zuidwesten van Iran.

Afgelopen december botste een Oekraïens vliegtuig tegen een berg, waarbij alle 44 inzittenden werden gedood. De Iraanse minister van Vervoer, Ahmad Khorram, zei naar aanleiding van dat laatste ongeluk dat de Iraanse luchtvaartsector sterk te lijden heeft onder de door de VS getroffen sancties. Door gebrek aan reserveonderdelen blijft onderhoud achterwege en moeten verouderde Boeings en Airbussen aan de grond blijven. Iran is daarom afhankelijk van Russische toestellen die, zo zeggen deskundigen, geen al te beste reputatatie hebben. Het land kan ook geen Europese Airbussen kopen omdat ongeveer 40 procent van de onderdelen uit Amerika komt.