Grolsch sleutelt aan vruchtenbier Zinniz

Het woord `mislukking' wil bestuursvoorzitter J. Troch van bierbrouwer Grolsch niet gebruiken. Het biertje Zinniz heeft ,,niet helemaal aan de verwachting beantwoord.''

Zinniz werd afgelopen voorjaar in drie verschillende smaken op de markt gebracht, als antwoord op het succes van mixdrankjes als Breezer. Binnen een jaar geeft Grolsch haar `freshbeer' weer een facelift. De smaak wordt aangepast. Het bier moet ,,zoeter en pittiger'', terwijl een nieuwe reclamecampagne duidelijk moet maken dat Zinniz niet alleen voor de zomer bedoeld is. Bij de doelgroep, jongvolwassenen, leefde dat idee blijkbaar wel. Na een goede verkoop door strandtenten en supermarkten stagneerde de vraag in de herfst en winter. ,,Zinniz heeft het na de zomer niet goed gedaan'', concludeert Troch. Grolsch nam al eerder maatregelen. Het produceerde minder en stopte met de verkoop van blikjes Zinniz, zodat het bier alleen nog maar verkrijgbaar was in `longnecks' met `twist-off' kroonkurk.

Nu worden nog voor de lente de drie smaken, `crispy lime', `orange twist' en `tropical red', vervangen door twee nieuwe smaken. ,,Het moet pittiger en zoeter'', concludeert Troch. Grolsch begint binnenkort een nieuwe reclame-campagne die de jonge consument duidelijk moet wat het verschil is tussen Zinniz en een mixdrankje.