Duitsers kopen minder fietsen

De Nederlandse fietsenfabrikant Accell, bekend van het merk Batavus, heeft nog weinig plezier beleefd aan zijn overname van het Duitse fietsenmerk Hercules in 2001. In Duitsland staat de fietsenmarkt onder grote druk door de slechte economie en kromp de fietsenbranche afgelopen jaar met naar schatting 15 procent.

Ook bij Winora, het bedrijf waar Hercules bij hoort, daalde de omzet en het resultaat, maar Accell wilde geen cijfers geven voor zijn Duitse dochterbedrijven.

Bestuursvoorzitter René Takens voorziet voor dit jaar geen herstel in Duitsland. Wel heeft Accell honderd arbeidsplaatsen van Duitsland verplaatst naar een nieuwe fabriek met lage loonkosten in Hongarije. Door daar te produceren, hoopt Accell de kosten in Duitsland te verlagen.

De nettowinst van het hele concern is afgelopen jaar met 33 procent gestegen tot 6,8 miljoen euro. De omzet groeide met 26 procent naar 259 miljoen euro.

De Europese fietsenmarkt nam vorig jaar in omvang iets af, maar het marktaandeel van duurdere kwaliteitsfietsen steeg. Accell, de twee-na-grootste fabrikant van Europa en eigenaar van merken als Batavus, Koga Miyata en Sparta, profiteerde daarvan. Bestuursvoorzitter Takens denkt dat de consument ,,kritischer wordt en duurdere, maar duurzame fietsen koopt''.

Takens heeft ,,nog niets vernomen'' van de Nederlandse Mededingingsautoriteit, die de fietsenbranche van illegale prijsafspraken beschuldigt. Pas als het NMa-rapport bij Accell is aangekomen, geeft het bedrijf een reactie.

Accell aast momenteel op het in surseance verkerende Amerikaanse fietsenmerk Cannondale. Dit is de nummer twee op de Amerikaanse markt van race- en terreinfietsen. Als het boekenonderzoek bij Cannondale is afgerond, besluit Accell over een eventueel bod.

De winst per aandeel van Accell is het afgelopen jaar gestegen met 20 procent tot 2,06 euro. Het dividend per aandeel bedraagt nu 0,95 euro, wat een dividendrendement oplevert van 7,4 procent.