Vendex heeft last van slechte economie

Vendex KBB, Nederlands grootste winkelketen, heeft het afgelopen boekjaar zijn omzet zien stijgen met 2,3 procent tot 4,4 miljard euro. Dat is zonder de effecten van het overnemen en verkopen van winkelketens en gecorrigeerd voor het `kortere' boekjaar van 52 weken tegenover 53 weken een jaar eerder. Gezien de slechte conjunctuur noemt Vendex de omzetgroei ,,bevredigend''. Bij de warenhuis keten V&D is de omzet gedaald met 2,6 procent.

De meeste groei kwam afgelopen jaar van divisie Fashion (mode) met winkelketens als M&S Mode en Hunkemöller. De omzet van die divisie steeg met 9,4 procent. Bij de doe-het-zelf-winkels is de omzetstijging van 47 procent bijna geheel veroorzaakt door het vorig jaar aangekochte Belgische Brico. De warenhuisketen de Bijenkorf groeide met 5 procent, de Hema met 2,9 procent.

Het zorgenkindje van Vendex is nog steeds V&D. De jaaromzet van de warenhuisketen liep terug met 2,6 procent over het hele jaar en met 2 procent over het vierde kwartaal, vooral doordat de grote voorraden tegen hoge kortingen zijn weggewerkt. Dit jaar moet de collectie moderner worden en hoopt Vendex de collecties sneller te kunnen wisselen. De zwakke conjunctuur werd volgens Vendex steeds sterker voelbaar naarmate het jaar vorderde. Zo verkocht de Bijenkorf teleurstellend weinig kerstpakketten.

Vendex verkocht het afgelopen jaar een groot aantal ketens (zoals Prénatal, Hans Anders en Kijkshop) aan investeerder CVC.