Veel meer klikmeldingen dan verwacht

Bij de anonieme kliklijn voor ernstige criminaliteit zijn het afgelopen half jaar 25.000 meldingen binnengekomen, tweemaal zo veel als bij het begin was voorspeld. Ruim 14 procent van de tips zijn bruikbaar, aldus Guus Wesselink, een van de projectleiders.

De kliklijn valt onder het project Meld Misdaad Anoniem – kortweg M – een initiatief van de overheid en het bedrijfsleven ,,om burgers daadwerkelijk te betrekken bij een veiliger Nederland''. De proef begon in september en duurt vooralsnog een jaar. Volgens Wesselink hebben 40 procent van de meldingen bij het telefoonnummer van M (0800-7000) betrekking op drugs. ,,Veel mensen hebben met name een hekel aan hennepkwekerijen in woonbuurten. Heel begrijpelijk. Het is ook linke soep als de teelt daarvan in het pand naast je plaats vindt.''

De anonimiteit van de bellers is volgens Meld Misdaad Anoniem gewaarborgd: M ziet nooit wie er belt. Weergave van het telefoonnummer is al in telefoonnetwerk weggewerkt. En bovendien hoeft een beller zijn of haar naam en adres niet op te geven.

Bij Meld Misdaad Anoniem, vertelt Wesselink, komen twee soorten tips binnen: die van burgers en die uit de misdaadwereld. Burgers klikken niet alleen over wietplantages, ze melden vaak ook mishandeling, verkrachting en geweld op straat. En brandstichtingen. Zo kon de politie in Twente na een anonieme tip een man aanhouden die ervan werd verdacht zijn woonwagen te hebben aangestoken. Meldingen uit de criminele hoek leidden onder meer tot het voorkomen van een afrekening en het verijdelen van een vluchtpoging uit een gevangenis.

Een op de tien meldingen betreft illegalen, aldus Wesselink van het project, dat gedurende één jaar één miljoen euro kost. Bij Meld Misdaad Anoniem, waarbij banken, verzekeraars en twee ministeries zijn betrokken, zijn 28 centralisten in dienst, die vooral de telefoon bedienen.

Vanuit Driebergen sturen ze behandelbare tips door naar de politie, de bank of de verzekeraar. Volgens de projectleider is er nog te weinig feedback. ,,We geven tips door, maar weten niet wat daarmee gebeurt. Zo vergeet de politie ons nogal eens op de hoogte te houden. Op die manier weten de tipgevers niet wat er van hun melding terecht is gekomen.''

Wesselink zegt dat vijf van de 25 politieregio's – Haaglanden, Amsterdam Amstelland, Utrecht, IJssellland en Twente – én het Verbond van Verzekeraars de kliklijn actief promoten. ,,Ze hangen posters op en dragen M uit. Het zou ook elders in Nedeland moeten gebeuren. Helaas hebben wij zelf geen reclamebudget.''