Hoog dodental metrobrand door fouten

Menselijke fouten lijken een belangrijke bijdrage te hebben geleverd aan het hoge aantal slachtoffers bij de aangestoken metrobrand in de Zuid-Koreaanse stad Taegu, gisteren.

Tot dusver zijn de stoffelijke overschotten van 125 reizigers geborgen, van wie er nog slechts 53 zijn geïdentificeerd. In totaal zijn meer dan 300 mensen als vermist opgegeven, maar onduidelijk is hoe betrouwbaar dat getal is voor het vaststellen van het uiteindelijke aantal slachtoffers. Het aantal gewonden staat op 146.

Identificatie van de geborgen lichamen wordt bemoeilijkt doordat veel slachtoffers geheel verkoold zijn als gevolg van de felheid waarmee de brand gisteren heeft gewoed. Hoeveel lijken zich nog in de uitgebrande metrostellen bevinden, is nog onbekend.

De meeste slachtoffers vielen in een tweede metro, die het station binnenreed terwijl er al enkele minuten een stilstaande trein stond te branden op het spoor in de tegenovergestelde richting. Beelden van de uitgebrande tweede trein tonen maar één open deur, de rest is gesloten. Personeel hield deze deuren na aankomst gesloten, zo bericht de Korea Times vandaag, om de rook buiten te houden. Korte tijd later viel de stroom op het station uit.

De passagiers in de tweede trein bleven daardoor in het donker achter in een afgesloten metrotrein, terwijl op het spoor ernaast de eerste trein in lichterlaaie stond. Al snel sloeg dit vuur over naar de tweede trein. Verschillende nabestaanden hebben bericht hoe familieleden met mobiele telefoon doorgaven dat ze opgesloten zaten in een brandende trein. De deuren zijn theoretisch met de hand te openen, maar de duisternis en de uitgebroken paniek zullen de ontsnappingskansen hebben gereduceerd.

Vandaag zijn beelden van veiligheidscamera's vrijgegeven die het ontstaan van de brand tonen. Te zien is hoe tijdens instappen van de passagiers plots een man uit de metrotrein komt wiens broek in brand staat. Omstanders proberen vergeefs het vuur te doven. In 30 seconden tonen de camera's slechts rook. Het perron is op deze beelden vol met passagiers en deze mensen moeten grotendeels bijtijds hebben kunnen vluchten. De brandstichter en enkele getuigen die bij hem in de buurt waren hebben de ramp ook overleefd.

Naast de vraag waarom de tweede trein niet is tegengehouden of juist onmiddellijk doorgereden, zijn er vragen over de constructie van station en treinen. Het station had geen sprinklerinstallatie, aldus de brandweer, waardoor het vuur eerder onderdrukt had kunnen worden. Ook de gebruikte materialen in trein en station staan ter discussie. Heeft men wel gelet op gebruik van materialen die brandvertragend werken en minder giftige rook opleveren, is de vraag.

Over de motieven van de dader is nog weinig bekend. De 56-jarige man zou ontevreden zijn over een eerdere medische behandeling en de afgelopen jaren in een psychiatrische instelling zijn behandeld. Hij zou hebben gezegd met anderen te willen sterven.