Militaire transporten ook over water en de weg

Het omvangrijke militaire transport van Amerikaanse materieel is een herhaling van 1990. Het wordt gecoördineerd vanuit Capelle aan den IJssel.

Er komen ook militaire Amerikaanse transporten door Nederland over de weg en via de binnenvaart, zo heeft een woordvoerder van Railion, het bedrijf dat de transporten over het spoor uitvoert, vandaag gezegd. Ook sluit Railion niet uit dat er na de nu geplande 26 treinen, nog meer zullen volgen.

Gisteren reden de eerste treinen met Amerikaans militair materieel via Venlo naar de Rotterdamse haven. Het ministerie van Defensie zegt in een reactie ,,omvangrijke transporten via andere wegen dan het spoor niet uit te sluiten''.

De treinen lopen een veiligheidsrisico. Er wordt met alle mogelijkheden rekening gehouden. Van demonstranten op en langs de spoorlijn, zegt het Korps Landelijke Politiediensten welke ,,in verhoogde waakzaamheid verkeert tijdens deze transporten'', tot aan het meest ,,bizarre scenario van het opblazen van een brug'', aldus een woordvoerder van de KLPD. ,,We kennen de route en kunnen anticiperen als zich iets voordoet.''

Maar de KLPD is verder zelf niet pro-actief bij beveiliging van het transport betrokken. Die wordt uitgevoerd door de Nationale Reserve.

De verkeersleiding is van minuut tot minuut op de hoogte waar de treinen zich bevinden en kan alarm slaan als een van de treinen ergens langer stilstaat dan gepland. ,,De railverkeersleiding heeft een lijntje met Defensie'', aldus Railion.

De treinen rijden vanaf Venlo tot Barendrecht over het personenspoor. Daarna gaan ze de havenspoorlijn op, die zuidelijk loopt aan de Nieuwe Waterweg, parallel aan de A15, tot aan de Maasvlakte, aldus Railion.

De treinen, die per stuk ongeveer 500 tot 600 meter lang zijn, zullen hoogstwaarschijnlijk binnen een week rijden. ,,Op z'n snelst kan het transport in drie dagen plaatsvinden, maar ik denk niet dat we dat halen'', zegt een woordvoerder van Railion. Dit omdat het ,,last minute treinen'' betreft die op het laatste moment tussen de bestaande dienstregeling door moeten worden gepland.

De treinen vervoeren geen munitie, vooral voertuigen. Ook bevindt zich een personenrijtuig in het konvooi, waarin bewaking en technisch personeel meereist. Volgens Railion vervoert het bedrijf regelmatig legermateriaal. ,,Ook voor de Amerikanen. Wat dat betreft is dit transport niet bijzonder. Ook de omvang van vijf, zes treinen per dag is voor ons niet heel veel.''

De opdrachtgever van Railion is MTMC, the Military Traffic Management Command in Capelle aan den IJssel. Dit onderdeel van het Amerikaanse leger, met de 598th Transportation Group en het 838th Transportation Battalion, coördineert het transport, zegt Railion. Er zijn ook Nederlandse militairen gedetacheerd, evenals Nederlands burgerpersoneel. Het MTMC is dé verscheper van het Amerikaanse ministerie van Defensie in Europa. Rotterdam is sinds 1983 het belangrijkste knooppunt in Europa, zo staat op de site van het MTMC. Het heeft allerlei logistieke kantoortjes in heel Europa, zegt Railion.

Tijdens de Golfoorlog, in 1990, fungeerde Nederland ook al als doorvoerhaven van Amerikaans militair materieel. Toen kwam het een aantal keren tot protesten van demonstranten die het transport, onder meer met kabels en stenen, hinderden. Ook werden toen, in Boxtel, explosieven gevonden bij schakelkasten waarmee seinen werden bestuurd. In januari 1982 leidden munitietransporten per trein, van de Eemshaven naar het Amerikaanse leger in Zuid-Duitsland, herhaaldelijk tot blokkades van actievoerders.

In Duitsland hebben de militaire transporten tot nu toe geen opzien gebaard. Wel hebben Duitse actievoerders opgeroepen tot een zitblokkade aanstaande zaterdag, bij de hoofdingang van de militaire luchthaven Rhein/Main bij Frankfurt.

Begin vorige maand kregen in Duitsland gestationeerde Amerikaanse militairen opdracht zich naar de Golf-regio te begeven. Het Amerikaanse leger heeft een aantal grotere bases en hoofdkwartieren in Duitsland. In Stuttgart-Vaihingen zetelt de commandocentrale van het Amerikaanse leger voor Europa en delen van Midden-Oosten. In totaal wordt vanuit Stuttgart bevel gevoerd over 116.000 soldaten in 93 landen. In Ramstein is het hoofdkwartier van de Amerikaanse luchtmacht in Europa gevestigd. Ramstein, waar in totaal 22.000 militairen gelegerd zijn, is een belangrijk transportknooppunt voor Amerikaanse troepen. Gevechtsvliegtuigen heeft het Amerikaanse leger in Spangdahlem. Ruim 500 militairen hiervandaan worden binnenkort naar de Golf gevlogen, inclusief de hier gestationeerde F-16's.