Achterstallig onderhoud op het spoor

Als Railinfrabeheer, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de spoorinfrastructuur, geen extra geld krijgt voor onderhoud van het spoor, zullen er dit jaar minder treinen rijden.

Dat blijkt uit een vertrouwelijk rapport van adviesbureau Twynstra Gudde dat in opdracht van Railinfrabeheer is gemaakt. Volgens het rapport dreigen verder contracten met vervoerders niet te worden nagekomen, zullen bepaalde baanvakken minder of helemaal niet meer gebruikt kunnen worden en nemen de toekomstige kosten voor het onderhoud van het spoor toe.

RIB heeft in 2003 in totaal 962 miljoen euro nodig om te voorkomen dat de kwaliteit van het spoor verder ,,wegglijdt''. Verkeer en Waterstaat heeft op basis van de begroting voor dit jaar in totaal 758 miljoen beschikbaar.

De adviseurs stellen dat het bedrag dat RIB zegt nodig te hebben om ,,niet verder weg te glijden'' goed is onderbouwd. Wel had nog iets meer geld vrijgemaakt kunnen worden voor onderhoud van de bovenleidingen.

Om het gat van 209 miljoen te dichten, zou RIB zelf kunnen snijden in een aantal posten, suggereert Twynstra Gudde. Zo zou het speerpuntenbeleid kunnen worden genannuleerd (levert ruim 50 miljoen op), maar dat heeft grote gevolgen voor ,,de sociale veiligheid'', ,,het grootschalig onderhoud blijft op een structureel te laag niveau'' en de ,,actuele reizigersinformatie'' kan niet worden ingevoerd. Ook bezuinigingen op `performance verbetering' en het zogenoemde bovenbouwvernieuwingsprogramma zijn mogelijk (30 miljoen), maar dat heeft gevolgen voor de technische kwaliteit van het spoor en zorgt voor hogere kosten in latere jaren. Als RIB het totale bedrag op de eigen begroting op zou moeten vangen, dan zal dat er toe leiden dat de treinen minder snel kunnen rijden uit veiligheidsoverwegingen.

Verkeer en Waterstaat heeft inmiddels om een second opinion gevraagd om het rapport van Twynstra te toetsen. Die bevindt zich ,,in de afrondende fase'', aldus een woordvoerder.

Demissionair minister De Boer wil daarna zo snel mogelijk met RIB om de tafel om te kijken wat er aan de financiële problemen bij het spoor kan worden gedaan. Ingewijden melden dat De Boer overweegt enkele nieuwbouwprojecten zoals het station Tilburg-West te schrappen ten gunste van het onderhoud van het bestaande spoor.