Santing eist dat publiek meedenkt

,,Tja, echt gewoon een gezellig avondje uit is het niet geworden'', zegt Mathilde Santing als De ne9en levens van Mathilde al ongeveer naar het eind begint te lopen – en ze kijkt vrolijk de zaal in, waar voor het eerst even wordt gelachen. Voordien heeft ze van zichzelf en van haar publiek dan ook heel wat geëist. Alles wat Mathilde Santing zei en zong, vergde ieders concentratie. En ook na dat ironische terzijde blijven de luchtige liedjes in haar eerste geheel Nederlandstalige programma goeddeels achterwege.

Tegen een achterdoek waarop foto's staan van negen verschijningsvormen in haar meer dan twintigjarige zangcarrière, speelt Mathilde Santing een min of meer hermetische voorstelling, waarin maar zelden ruimte is voor applaus. Met uiterste zorg zijn zang en gesproken woord in elkaar vervlochten; het één loopt in het ander over en de muziek speelt tijdens die korte tussenteksten zachtjes door – met een enkel akkoordje onder een gedichtje, een herinnering of een sfeerbeschrijving.

Mathilde Santing kan als geen ander genietend zingen, alsof ze dat ene nummer op dat moment het allermooiste van de hele wereld vindt. Wat ze zingt, maakt ze tot een verhaaltje in haar eigen idioom. Zo trekt ze niet alleen de liedjes van Ischa Meijer naar zich toe, maar ook een bekend nummer van Herman van Veen (Hoe dikwijls), een musicalsong van Elton John, een eerder door Jenny Arean gezongen legende op Griekse muziek en het wrange Kaal van Theo Nijland.

Het is een eigenzinnige keuze uit bestaand en nieuw repertoire, die associatief tot één hecht geheel is gemaakt. Daarbij wordt ze begeleid door een zevenkoppig ensemble, dat in de veelgelaagde arrangementen van Sebastiaan Koolhoven een rijke klankkleur laat horen, waaruit zich af en toe een smachtende sopraansax, een aanvallig accordeonloopje of een fonkelende dwarsfluit losmaakt.

Hooguit had De ne9en levens van Mathilde, wat mij betreft, iets meer adem mogen hebben en iets meer ruimte om even uit de band te springen. Maar wat daar tegenover staat, is een ragfijn programma, dat alle gebaande paden onbetreden laat.

Voorstelling: De ne9en levens van Mathilde, door Mathilde Santing. Gezien: 15/2 in Gooiland, Hilversum. Tournee t/m 25/5.

Inl. (015) 2159415, www.mojotheater.nl