Rockopera's

,,Een rockopera is heus niet de natte droom van elke symfonische rockmuzikant, zo ernstig is het bij ons tenminste niet. Maar het was wel een uitdaging om zoiets eens vorm te geven. Merlin bestaat uit veertien nummers, die een onderling verband hebben en waarin thema's terugkeren. Er zijn drie vocalisten, die samen vijf rollen spelen. Het is een doorlopende muzikale vertelling, met rock als muzikaal uitgangspunt. Dus dan kun je het een rockopera noemen.''

Ton Scherpenzeel is, naast vaste begeleider van cabaretier Youp van 't Hek, ook toetsenman en componist van Kayak, de symfonische rockgroep die eind jaren zeventig veel succes had en enkele jaren geleden weer actief werd. Met Merlin - Bard Of The Unseen, gebaseerd op een suite van vijf nummers die de groep ruim twintig jaar geleden op de plaat zette, wordt de komende maanden het Nederlandse theatercircuit aangedaan. Het Nieuw Philharmonisch Orkest, dat op de nieuwe plaatversie meedoet, is bij die gelegenheid slechts aanwezig in voorbespeelde vorm, in geluid en beeld.

,,We hadden destijds al het idee dat Merlin zich zou lenen voor een orkestrale uitvoering. Maar goed, toen gingen we al snel uit elkaar. Toen we een paar jaar geleden weer begonnen, diende het idee zich al snel aan. Het onderwerp heeft ontzettend veel invalshoeken. De legendes van koning Arthur, de Graalridders: dat zit er allemaal in. Al spreken die legendes elkaar even zo vrolijk tegen. Hoe maak je daar een kloppend verhaal van, zonder al te veel losse eindjes? Dat was nog een hele klus. We zijn begonnen met een soort van script en die vijf bestaande nummers, daar hebben we de rest bij geschreven. Het is een puzzel geweest, dat wil je niet weten.

,,De meest intrigerende figuur is niet Merlijn zelf, maar Morgan LeFay. Die heeft eigenlijk twee verschijningsvormen: oorspronkelijk was het een keltische godin, die toch wel bij de goeden hoorde. Later is er een soort booswicht van gemaakt, een zwart schaap in het geheel. Daarmee moet je een heel lastige draai aan het verhaal geven. Morgan is in dramatisch opzicht een veel interessantere figuur dan Merlijn, die kan alleen in de toekomst kijken, maar daar heel weinig aan doen. Hij is een soort Kuifje, die het verhaal vertelt maar zelf pas interessant wordt als hij verraden wordt. Morgan is de slechterik, die door die dubbelheid nog boeiender wordt. Het is een soap uit de zesde eeuw.

,,Ik ben altijd erg gecharmeerd geweest van oude muziek. Dan heb ik het over de Middeleeuwen en de Renaissance. In stilistisch opzicht heb ik geen idee van wat er in de zesde eeuw gebeurde, daar is niets van opgetekend. In onze muziek heeft altijd een link gezeten naar dat soort benaderingen, bepaalde akkoord- en melodiewendingen die je later niet meer terugvindt. Zo hebben we geprobeerd om er een tijdloze draai aan te geven, maar het blijft wel rock.

,,Zo'n universeel verhaal als dit is een heel dankbaar thema voor een rockopera. Star Wars is eigenlijk een moderne versie van het Arthur-verhaal. Zulke eeuwenoude verhalen blijken toch aardig te kloppen. Daarom zou ik niet snel een thema uit de moderne tijd nemen. De opkomst en ondergang van de hele Pim Fortuyn-beweging, waar onze vroegere bassist Cees van Leeuwen als staatssecretaris van cultuur nog een aandeel in heeft, overstijgt natuurlijk de politiek.

,,Als je het over politieke moorden in het algemeen hebt, zit je zo bij Julius Caesar en kan het toch een universele waarde krijgen. Wat dat betreft heb je wel een onderwerp te pakken voor een rockopera.''

Kayak: Merlin - Bard Of The Unseen (KAY17); Optredens: 22/2 De Kring Roosendaal; 5/3 De Leeuwenbrug Deventer; 7/3 Oude Luxor Rotterdam; 14/3 Chassé Breda; 18/3 De Nieuwe Doelen Gorinchem. Tournee.

    • Jacob Haagsma