Dashboard in helm

De ruimte op de motorfiets voor montage van accessoires is beperkt. En soms onveilig. Een in de helm geïntegreerd scherm kan een oplossing zijn.

De twee tot vier seconden die een motorrijder nodig heeft om naar beneden op zijn dashboard te kijken kunnen fataal zijn voor de verkeersveiligheid. Bovendien heeft een motorrijder geen goede mogelijkheden om bijvoorbeeld een routeplanner te raadplegen. Design Works USA - onderdeel van BMW's California Innovation Triangle (CIT) – ontwikkelde de eerste motorfietshelm met een geïntegreerd head-up display in het blikveld van de berijder.

Het display of dashboard is een LCD-kleurenscherm met een resolutie van 320 bij 240 pixels en zit slechts vijf centimeter van het oog verwijderd. Dat is te dichtbij om scherp te kunnen zien, maar de geprojecteerde informatie is scherp gesteld op oneindig zodat de berijder tegelijk naar het display en naar de wegsituatie kan kijken.

Het display kan worden toegepast om allerlei soorten informatie weer te geven van gebruikelijke dashboardinstrumenten tot verkeersinformatie en route-informatie. De helm is voor dat doel uitgerust met GPS (Global Positioning System) en een draadloos communicatiesysteem.

Design Works USA onderzoekt momenteel de haalbaarheid van het integreren van head-up displays in helmen. Of en wanneer het Blue Eye prototype ook echt in productie gaat, is nog moeilijk te voorspellen aangezien er nog nauwelijks veiligheidscriteria bestaan voor op de helm gemonteerde displays. De voor het Blue Eye prototype gebruikte BMW System 4 motorfietshelm is zonder display en GPS-systeem al wel in productie.

Website: www.designworksusa.com