Kennis van de film-onderbuik

Het zijn toch weer de geslachtsdelen die de meeste indruk maken: een door de duivel bezeten vagina, die je in close-up de oren van het hoofd kletst (in de pornofilm Angel Above, The Devil Below, Dominic Bolla, 1974) en de door een vrolijk Italiaans popcornliedje begeleide snelle montage van documentair gefilmde besnijdenissen in Shocking Africa/Africa dolce e selvaggia (Alfredo en Angelo Castiglioni, 1982).

Kennis van de onderbuik van de cinema in met name de jaren zeventig en tachtig vormt een aparte wetenschap. De Belgische regisseur, distributeur, producent en cinefiel Jan Verheyen heeft zichzelf tot buitengewoon hoogleraar benoemd; voor de vierde keer gaat hij op tournee door Nederland en België met De nacht van de wansmaak, een innemend en met kennis van zaken aan elkaar geprate verzameling trailers en fragmenten uit de slechtste films aller tijden. Hij is nu ook te zien als `uw gids doorheen de riolen van de filmgeschiedenis' op de dvd The Very Best of De nacht van de wansmaak.

Als extraatje bevat de dvd een filmische impressie van de Nacht van de Wansmaak in de Amsterdamse bioscoop Cinerama in 2001. In blokjes als `knullige science-fiction', `harige wezens' en `kruisbestuivingen' behandelt professor Verheyen alias Max Rockatansky (zo heette Mel Gibson in de Mad Max-cyclus ook al) zijn favoriete filmgedrochten.

In de Hongkong-film The Crippled Master (Joe Law, 1979) vullen een kung fu-meester zonder benen en een zonder armen (beiden gespeeld door echte invaliden) elkaar perfect aan. Schlagerfilms met Rudi Carrell (Wenn die tollen Tanten kommen, F.J. Gottlieb, 1970) en Heintje Simons (Ein Herz geht auf Reisen, Werner Jacobs, 1968) worden afgewisseld met een bionische fiets uit Thailand, de Tarantino-favoriet The Mighty Peking Man (Ho Meng-hua, 1977), waarin een kloon van King Kong een bordkartonnen Hongkong vernietigt, de voorlichtingsfilm Anatomie des Orgasmus (Hermann Schnell, 1969) en langere fragmenten uit de Nederlandse horrorfilm Intensive Care (Dorna X. van Rouveroy, 1991) en het extatische acteren en dito in- en uitzoomen in de Indiase weerwolvenmusical Jaani dushman (Rajkumar Kohli, 1979). ,,Een hallucinante finale'', noemt Verheyen dat met gepaste ironie.

Slechte films zijn cult en laten zich het best genieten in gezelschap van andere liefhebbers. Wie er niet bij was, kan zich nu ook thuis vergewissen van de juistheid van de stelling dat op de mestvaalt de zeldzaamste bloemen groeien. Gelukkig is film niet altijd kunst.

The Very Best of De Nacht van de Wansmaak (Dutch Film Works, 10 euro)

Film:

Extra's:

De Nacht van de Wansmaak

Reloaded vindt nog plaats in

Cinerama, Amsterdam (15/2);

Camera, Groningen (22/2);

Cinestar, Enschede (1/3) en

diverse steden in België.