Draag liever een sluier

Met de monsterhit `Get Ur Freak On' hebben Timbaland en Missy Elliott heel wat in beweging gezet. De opruiende tabla- en sitar-geluiden zorgden voor een kleine opleving van Aziatische invloeden in de dansmuziek. In dat klimaat kon ook het bhangra-nummer `Mundian To Back Ke' van Panjabi MC een hit worden, ook al is het al vier jaar oud. Overigens wordt diens Mahi wel als bron van de samples in `Get Ur Freak On' opgevoerd, al zijn de deskundigen het daar niet over eens.

Bhangra, dansmuziek op Indiase grondslag, leidt al meer dan een decennium een bloeiend bestaan onder vooral Engelse jongeren van Aziatische afkomst, en soms komt zo'n bhangranummer door in de `mainstream'. Begin jaren negentig had Apache Indian enig succes. `Mundian To Back Ke' klinkt niet radicaal anders dan diens werk of dat van Bally Sagoo, al jaren een van de meest productieve producers in deze scene. Opmerkelijk is wel de tekst, die in het licht van de huidige hoofddoekjes- en sluierdiscussie opmerkelijk actueel aandoet. Een jong meisje wordt gewaarschuwd voor de gevaren die haar schoonheid en de bijbehorende aandacht van manspersonen met zich meebrengt. Kijk naar beneden, meisje, bedek je gezicht en geef je liefde niet aan de eerste de beste.

Omdat weinig westerlingen het Punjabi machtig zullen zijn, is een Kut-Marokkaneneffect uitgebleven. De voornaamste reden voor het hitsucces van het nummer zal liggen in de zucht naar het exotische, dat het mainstream-poppubliek op gezette tijden bekruipt en dat dan weer een incidentele novelty-hit oplevert. De beelden in de clip sluiten nauwelijks bij de woorden aan, al kun je er nog net een commentaar in zien op het conflict dat menig immigrant bezighoudt: dat tussen oost, west en waar zijn identiteit thuishoort.

We zien eerst vooral beelden van het Indiase stadsleven, inclusief zulke gruwelbeelden van een man die allerlei scherpe voorwerpen in zijn blote bast heeft gehaakt. De plot, voor zover je daarvan kunt spreken, heeft van doen met een stel min of meer traditioneel geklede jongemannen die een leeftijdgenoot in snel westers pak en met helblond geverfd haar achtervolgen. Of dat te maken heeft met het prachtige en nadrukkelijk niet-gesluierde meisje blijft onduidelijk, in ieder geval komen er ook snelle en glimmende auto's aan te pas – vanuit Indiaas perspectief wellicht hoogst exotisch. Uiteindelijk komt het tussen de zwartharige achtervolgers en de blonde achtervolgde weer goed, als de nacht gevallen is en men aan het dansen slaat, wat met de aanstekelijke beat van het nummer geen probleem is. De wrijving tussen de verschillende identiteiten levert in ieder geval een kleurrijke clip op.