Volgende halte: ABN, zonegrens

Maandag in het centrum van Grathem, dinsdag in Ankeveen en woensdag in Langerak. Op 24 februari is het zover. Dan vertrekt de servicebus van ABN Amro voor zijn route langs twaalf plaatsen verspreid over Holland, langs brede rivieren die traag door oneindig laagland gaan.

Om de week herhaalt de bus zijn tocht om de ,,toegankelijkheid en bereikbaarheid van het betalingsverkeer voor senioren, gehandicapten en mensen in landelijke gebieden'' te verbeteren. De bank heeft gesignaleerd dat het hier om een breder maatschappelijk probleem gaat, ,,de afname van de fysieke aanwezigheid van dienstverleners''.

Een nobel initiatief van een bank die daar ook graag applaus voor ontvangt. Daarom stond de bus gisterochtend pontificaal voor de deur van het hoofdkantoor geparkeerd waar op dat moment de jaarcijfers van ABN Amro het licht zagen. Binnen werd verteld dat de ingrijpende herstructurering van het Nederlandse kantorennetwerk succesvol verloopt. Het afgelopen jaar sloten weer 95 bankfilialen van ABN Amro hun deuren. De komende maanden gaan nog eens 50 vestigingen dicht, waarmee het totaal aantal kantoorsluitingen op 284 komt. In het kader van hetzelfde saneringsprogramma, Zonder Omwegen genaamd, zijn 5.352 banen geschrapt.

Na het snijden gaat het geld vloeien. De winst van de Nederland consumentendivisie schoot vorig jaar met 40 procent omhoog. Niet in de laatste plaats door rekeninghouders die niet meteen weglopen als het kantoor om de hoek sluit. De drempel om naar een andere bank te verhuizen is hoog. Niet alleen door sentimenten (vader zat ook al bij de ABN), maar ook doordat Nederlandse burgers niet van bank kunnen wisselen zonder hun rekeningnummer te verliezen. Banken houden deze concurrentiebeperking graag in stand. En waar moet de ontheemde klant überhaupt naar toe verhuizen? Alle Nederlandse banken hebben sinds begin jaren tachtig het aantal vestigingen teruggebracht.

Volgens bestuursvoorzitter Rijkman Groenink van ABN Amro is het na de jongste reorganisatie weer tijd om de aandacht naar de klant te verschuiven. Die staat officieel centraal bij de bank. Vooral dankzij een betere exploitatie van de bankcliënt boekt ABN Amro momenteel succes voor zijn aandeelhouders.

De PvdA heeft de bank onlangs een suggestie gedaan. De financiële sector zou binnen zones van drie kilometer en 10.000 inwoners een minimaal niveau van dienstverlening moeten garanderen. Voor ABN's servicebus zijn dat heel wat zonegrenzen. Als het ABN Amro net zo'n ernst is, dan kan de bank meteen een busmaatschappij beginnen, zonder omwegen.